به گزارش مثبت خودرو، تاریخچه و سیر ورود چراغهای تطبیقی به صنعت خودرو چراغهای تطبیقی خودرو، هرچند در سالهای اخیر بهعنوان یک فناوری مدرن شناخته میشوند، ریشهای چند دههای در صنعت خودرو دارند. نخستین ایده هدایتشدن نور چراغها متناسب با مسیر، به دهه ۱۹۴۰ بازمیگردد؛ زمانی که Tucker 48 از یک چراغ مرکزی استفاده کرد […]
به گزارش مثبت خودرو، تاریخچه و سیر ورود چراغهای تطبیقی به صنعت خودرو
چراغهای تطبیقی خودرو، هرچند در سالهای اخیر بهعنوان یک فناوری مدرن شناخته میشوند، ریشهای چند دههای در صنعت خودرو دارند. نخستین ایده هدایتشدن نور چراغها متناسب با مسیر، به دهه ۱۹۴۰ بازمیگردد؛ زمانی که Tucker 48 از یک چراغ مرکزی استفاده کرد که همزمان با چرخش فرمان، زاویه تابش آن تغییر میکرد.
اولین استفاده رسمی و گسترده
اولین خودرویی که چراغهای تطبیقی را بهصورت مهندسیشده و سیستماتیک وارد بازار کرد، DS Citroën بود. این سیتروئن در سال 1967 با چراغهای جلو چرخان ارائه شد؛ چراغهایی که با فرمان حرکت میکردند و دید راننده در پیچها را به شکل محسوسی افزایش میدادند.
این سیستم پایهگذار فناوریهای پیشرفتهتری شد که بعدها با نام AFS یا Adaptive Front-lighting System شناخته شدند.
ورود به نسل مدرن چراغهای تطبیقی
نسل مدرن چراغهای تطبیقی که با حسگرها، واحد کنترل الکترونیکی و چراغهای زنون یا LED کار میکردند، از اوایل دهه ۲۰۰۰ وارد خودروهای لوکس اروپایی شدند. برندهایی مثل بی ام و، مرسدس بنز و آئودی
نخستین شرکتهایی بودند که سیستم AFS و سپس چراغهای ماتریسی و ADB را بهصورت گسترده ارائه کردند.
چراغهای تطبیقی خودرو چیست و چگونه عمل میکنند؟
چراغهای تطبیقی خودرو (Adaptive Headlights) یکی از فناوریهای پیشرفته در حوزه ایمنی و روشنایی هستند که با هدف بهبود دید راننده و افزایش ایمنی در شرایط رانندگی شبانه یا جادههای پیچدار توسعه یافتهاند. این سامانه با تحلیل وضعیت مسیر، سرعت خودرو و زاویه فرمان، شدت و جهت نور را بهطور هوشمند تنظیم میکند تا روشنایی دقیقتری بر سطح جاده ایجاد شود.
عملکرد چراغهای تطبیقی
در این سیستم، مجموعهای از حسگرها و واحدهای کنترل الکترونیکی وضعیت خودرو و جاده را بررسی میکنند. زمانی که خودرو وارد پیچ میشود، چراغها به سمت جهت فرمان میچرخند تا بخش بیشتری از مسیر در معرض نور قرار گیرد. در برخی مدلهای پیشرفته، شدت و پهنای نور نیز بر اساس سرعت و میزان تاریکی محیط تنظیم میشود.
انواع چراغهای تطبیقی
AFS (Adaptive Front-lighting System):
تغییر زاویه تابش نور بر اساس فرمان.
ADB (Adaptive Driving Beam):
تنظیم خودکار نور بالا بدون ایجاد خیرگی برای رانندگان مقابل.
چراغهای ماتریسی: استفاده از دیودهای متعدد برای ایجاد الگوهای نورپردازی متغیر و دقیق.
مزایای چراغهای تطبیقی
افزایش دید راننده در پیچها و جادههای تاریک
کاهش خطر تصادفات شبانه
جلوگیری از خیرگی رانندگان مقابل با تنظیم هوشمند نور
ایجاد نور یکنواخت و متناسب با سرعت خودرو
کدام خودروها امروز از چراغهای تطبیقی استفاده میکنند؟
امروزه چراغهای تطبیقی در طیف وسیعی از خودروهای متوسط تا لوکس بهکار میروند. این فناوری ابتدا در خودروهای پرچمدار دیده میشد اما اکنون بهدلیل پیشرفت LED و سنسورها، در کلاسهای اقتصادیتر نیز دیده میشود. نمونههایی از خودروهای مجهز به این فناوری:
برندهای اروپایی
آئودی : مجهز به چراغهای ماتریسی (Matrix LED)
بی ام و: چراغهای تطبیقی Laser و LED
مرسدس بنز: سیستم هوشمند MULTIBEAM
ولوو : چراغهای Pixel LED
برندهای ژاپنی
لکسوس: (AHS (Adaptive High-beam
مزدا: ALH (Adaptive LED Headlights)
تویوتا: سیستم AFS در مدلهای بالارده
برندهای چینی جدید
وویا، بی وای دی، اکسید، چری و جیلی
این برندها در سالهای اخیر چراغهای ماتریسی و ADB را در بسیاری از مدلهای خود ارائه میکنند.
برندهای آمریکایی
لینکون، کادیلاک و تسلا
بهویژه در مدلهای الکتریکی و لوکس، چراغهای تطبیقی بهصورت گسترده استفاده میشود.
جمعبندی
چراغهای تطبیقی از یک ایده ساده در دهه ۴۰ میلادی آغاز شد، در سیتروئن DS سال ۱۹۶۷ شکل مهندسیشده پیدا کرد و از دهه ۲۰۰۰ با تکامل LED و حسگرها به فناوریای پیشرفته و گسترده در صنعت خودرو تبدیل شد. امروز این سیستم یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی فعال بهشمار میرود و در بسیاری از خودروهای مدرن — از برندهای لوکس اروپایی تا مدلهای اقتصادیتر آسیایی — مورد استفاده قرار میگیرد.




نظر شما چیست؟