به گزارش مثبت خودرو، خودروسازان ژاپنی نیسان و هوندا روز دوشنبه اعلام کردند که وارد مذاکرات رسمی برای ادغام و ایجاد سومین خودروساز بزرگ جهان از طریق فروش شده اند. توشیهیرو میبه، مدیرعامل هوندا در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که این شرکتها برای رقابت در توسعه فناوریهای جدید در خودروهای الکتریکی و رانندگی هوشمند […]
به گزارش مثبت خودرو، خودروسازان ژاپنی نیسان و هوندا روز دوشنبه اعلام کردند که وارد مذاکرات رسمی برای ادغام و ایجاد سومین خودروساز بزرگ جهان از طریق فروش شده اند.
توشیهیرو میبه، مدیرعامل هوندا در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که این شرکتها برای رقابت در توسعه فناوریهای جدید در خودروهای الکتریکی و رانندگی
هوشمند به مقیاس بیشتری نیاز دارند. به گفته مایب، بر اساس ترجمه، ادغام تجاری به شرکتها «نقطهای میدهد که تحت چارچوب همکاری فعلی امکانپذیر
نخواهد بود«.
مایب ادامه داد که هدف از این قرارداد به اشتراک گذاری اطلاعات و منابع و ایجاد صرفه جویی در مقیاس و هم افزایی در عین محافظت از هر دو برند است.
مایب افزود یک شرکت هلدینگ به عنوان شرکت مادر هوندا و نیسان در بورس اوراق بهادار توکیو تشکیل می شود. او گفت که گروه ادغام شده پتانسیل کسب درآمد 30 تریلیون ین (191.4 میلیارد دلار) و سود عملیاتی بیش از 3 تریلیون ین را دارد.
هوندا 1.382 تریلیون ین سود عملیاتی برای کل سال منتهی به مارس 2024 گزارش کرد، در حالی که نیسان 568.7 میلیارد ین بود. ارزش ترکیبی این شرکت ها نزدیک به 54 میلیارد دلار خواهد بود که ارزش بازار هوندا 43 میلیارد دلار است.
قرار است مذاکرات در ژوئن 2025 به پایان برسد.
مایب اضافه کرد که در صورت تایید، ادغام یک پروژه میان مدت تا بلندمدت خواهد بود که در حال حاضر انتظار نمی رود تا سال 2030 و پس از آن پیشرفت قابل مشاهده ای نشان دهد.
شریک استراتژیک نیسان، میتسوبیشی، فرصت پیوستن به گروه جدید را دریافت کرده است و تا پایان ژانویه 2025 تصمیم خواهد گرفت.
این شرکتها با رقابت شدید جهانی در بازار خودروهای برقی مانند تسلا و BYD چین دست و پنجه نرم میکنند. مدتهاست که انتظار می رود هزینه های بالای انتقال EV برای شرکت های قدیمی باعث ادغام صنعت شود.
تویوتای ژاپن
بزرگترین خودروساز جهان از نظر فروش است و پس از آن فولکس واگن آلمان قرار دارد. تساوی نیسان و هوندا باعث می شود این گروه از هیوندای کره جنوبی پیشی بگیرد.
نیسان تقلا می کند
قرارداد پیشنهادی اولین بار توسط روزنامه نیکی ژاپن در 17 دسامبر گزارش شد.
سهام نیسان پس از گزارش اولیه ادغام افزایش یافت. تحلیلگران می گویند که این پیوند بالقوه نتیجه عملکرد ضعیف مالی در شرکت و تغییر ساختار همکاری طولانی مدت آن با رنو فرانسه است.
نیسان در جدیدترین نتایج سه ماهه خود اعلام کرد که 9000 تعدیل نیرو انجام می دهد و ظرفیت تولید جهانی را به میزان یک پنجم کاهش می دهد.
مدیر عامل هوندا، مایب، روز دوشنبه گفت که برخی از سهامداران این شرکت ممکن است احساس کنند که این معامله نشان دهنده حمایت هوندا از نیسان است.
او گفت: “اگر نیسان و هوندا نتوانند روی پای خود بایستند، مذاکرات ادغام تجاری به نتیجه نمی رسد.”
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان به خبرنگاران گفت که بحث ادغام “ما یک تغییر رویه ی مثبت در پیش داریم” و این موضوع برای اطمینان از رقابت پذیری شرکت برای آینده است.
«پس از انجام این اقدام برای توسعه آینده، رشد آینده، باید به اندازه و رشد نهایی نگاه کنیم. این رشد از طریق مشارکت خواهد بود.»
پیتر ولز، استاد تجارت و پایداری در مرکز تحقیقات صنعت خودرو مدرسه بازرگانی کاردیف، به CNBC گفت: نیسان در بازار با مشکل مواجه شده است، در خانه با مشکل مواجه شده است، خط تولید مناسبی ندارد. در حال حاضر آنقدر علائم هشدار دهنده، پرچم قرمزهای زیادی در اطراف نیسان وجود دارد که باید اتفاقی می افتاد.
نظر شما چیست؟