به گزارش مثبت خودرو، صنعت خودرو در ایران یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد ایران شناخته می شود اما طبق تازه ترین اخبار منتشر شده حوزه خودروسازی در بحران مالی شدید و در خطر جدی قرار دارد. بر اساس گزارشهای منتشرشده و اظهارات مسئولان و قطعهسازان، حجم بدهیهای دو خودروساز بزرگ کشور به سطحی […]
به گزارش مثبت خودرو، صنعت خودرو در ایران یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد ایران شناخته می شود اما طبق تازه ترین اخبار منتشر شده حوزه خودروسازی در بحران مالی شدید و در خطر جدی قرار دارد.
بر اساس گزارشهای منتشرشده و اظهارات مسئولان و قطعهسازان، حجم بدهیهای دو خودروساز بزرگ کشور به سطحی بیسابقه رسیده و زیان انباشته آنها نیز روز به روز افزایش مییابد.
بدهی سنگین و زیان انباشته
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان، در نشست خبری اخیر خود، پرده از ابعاد تازهای از بحران مالی دو خودروساز اصلی کشور برداشت. او اعلام کرد که میزان بدهیهای این شرکتها به ۶۲۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۶۲۰ همت) رسیده است؛ حسابرسیشده این دو خودروساز نشان میدهد فروش آنها در سال گذشته برابر با ۵۲۱ همت بوده و هزینههای مالی به ۴۶ همت رسیده است.
محبی نژاد هشدار داد: «اگر امروز فعالیت صنعت خودرو به هر دلیلی متوقف شود، بدهی دو خودروساز بزرگ حدود ۱۲۰ همت خواهد بود. علاوه بر آن، هر ماه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پاس کردن اسناد گذشته نیاز است.»
کاهش تولید خودرو؛ چالشی مضاعف
طبق آمار ارائهشده، در پنجماهه نخست امسال تولید خودرو در کشور بهطور میانگین ۱۹ درصد کاهش داشته است. در بخش خودروهای سواری، کاهش ۱۶ درصدی ثبت شده و تنها در مردادماه، تولید سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش یافته است.
اما در همین شرایط دشوار، ایرانخودرو توانسته عملکرد نسبی بهتری داشته باشد. در مردادماه این شرکت رشد ۲۶ درصدی در تولید نسبت به سال گذشته تجربه کرده و مجموع تولید آن تا پایان مرداد رشد مثبت ۲ درصدی را نشان داده است.
نیاز فوری به نقدینگی
برای خروج از بحران فعلی، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان بر ضرورت تأمین فوری نقدینگی تأکید کرد. او گفت: «باید دستکم ۵۰ همت نقدینگی بدون هیچ قید و شرطی برای زنجیره تأمین فراهم شود. از این میزان، ۲۰ همت به ایرانخودرو، ۲۰ همت به سایپا و ۱۰ همت به خودروسازان خصوصی اختصاص یابد تا از افت بیشتر تولید جلوگیری شود.»
جمعبندی
اظهارات ارائه شده نشان دهنده شرایط دشوار صنعت خودروسازی کشور است.
بدهیهای سنگین، زیانهای انباشته، کاهش تولید، شکاف قیمتی شدید میان کارخانه و بازار، کیفیت پایین محصولات و ضعف سیاستگذاری از جمله مشکلات اصلی این صنعت به شمار میروند.
نظر شما چیست؟