آنگونه که مدیر عامل سایپا در مراسم افتتاح خط تولید انبوه پارس گفته است ، تولید این محصول تا پایان سال جاری 2 هزار دستگاه خواهد بود.برای سال آینده نیز 20 هزار دستگاه پیش بینی شده است. با توجه به میزان ثبت نام و دریافت وجه به نظر می رسد مشتریان شاهد ادامه سنت خطرناک آینده فروشی با پارس نوآ نیز خواهند بود
به گزارش پایگاه خبری مثبت خودرو،در حالی که بسیاری از خریداران و حواله داران شاهین هنوز با تاخیر بیش از 2 سال موفق به دریافت خودروی خود نشده اند ، موج جدید پیش فروش درزیرمجموعه این شرکت پارس خودرو آغاز شده است.
پارس نوآ محصول جدید پارس خودرو همان خودرویی است که در زمان فاطمی امین با نام p90 رونمایی شد و بعدها با تغییر نام به کادیلا بازار روسیه را هدف گرفته بود. البته این محصول نه تنها راهی به روسیه پیدا نکرد بلکه تولید آن هم با تاخیر همراه شد.
با این حال پیش فروش این خودرو به سرعت آغاز و استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد.به نحوی که بیش از 300 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند. اما آنگونه که اعلام شده است تا پایان سال جاری 2 هزار دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد. برای سال آینده نیزتولید 20 هزار دستگاه برنامه ریزی شده است. نکته قابل تامل این است که پارس خودرو از حدود 26 هزار مشتری وجه دریافت کرده است. با یک حساب سرانگشتی اگر فرض کنیم که تولید این محصول طبق برنامه و بدون هیچ اشکالی پیش برود ، همین طوری 4 هزار دستگاه نسبت به پیش فروش کمتر خواهد بود. دراین صورت تکلیف این 4 هزار نفر چه خواهد شد ؟ آیا آنها نیز باید به سرنوشت خریداران شاهین دچار شوند؟
این در حالی است که اخبار خوبی از سایپا به دلیل افزایش میزان بدهی به زنجیره تامین به گوش نمی رسد . آنگونه که اعلام می شود سایپا 50 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی دارد.همین مساله تامین خطوط تولید در آینده را با تردید مواجه کرده است.
در واقع با توجه به وضعیت امروز این گروه به نظر می رسد که سرنوشت خریداران شاهین برای پارس نوآ نیز تکرار خواهد شد.
درحالی که ظرفیت تولید سالانه شاهین 30 هزار دستگاه است ، مدیریت قبلی بیش از 70 هزار دستگاه پیش فروش کرده بود. آنهم در شرایطی که گیربکس این خودرو موجود نبود و حتی ثبت سفارش قطعات هم انجام نشده بود.
اینکه چرا سایپا به زیرمجموعه خود اجازه آینده فروشی بیش از برنامه را داده است جای تعجب و سوال دارد . در واقع این سوال را آنها باید پاسخ بدهند.شاید ظرفیت تولید را افزایش داده اند.اما تیراژتولید سایپا و افت 34 درصد چیز دیگری می گوید.
مثبت خودرو آماده پاسخگویی مدیران پارس خودرو در این خصوص است و بر خود میداند برطبق قوانین مطبوعات کشور جوابیه این شرکت در این خصوص را ذیل همین خبر منتشر نماید تا اصل شفاف سازی برای مخاطبین و مردم شریف ایران صورت پذیرد.

نظر شما چیست؟