در روزهای اخیر برخی محصولات جدید با رشد قیمت همراه شده اند.رشدی که با تعجب و واکنش های متفاوتی روبرو شده است.طبق روال معمول برخی این موضوع را به خودروسازان بخش خصوصی و سوء استفاده از وضعیت فعلی ارتباط داده اند.اما ریشه های افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در جای دیگر ریشه دارد .
به گزارش پایگاه خبری مثبت خودرو، افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در ماه های اخیر برای بسیاری از مصرف کنندگان ایجاد پرسش کرده است. به گفته آنها غیر از مدت اخیر که قیمت ارز به دلیل تنش های منطقه ای با نوسان صعودی همراه بوده ، این عامل موثر در تولید با ثبات نسبی همراه بوده است.بنابراین آیا افزایش قیمت خودروهای مونتاژی می تواند دلیلی جز کسب سود بیشتر داشته باشد؟
ین موضوع در حالی مطرح می شود که از یک سو بازار خودرو با رکود همچنان درگیر است و از سوی دیگر رقابت در آن سخت تر شده است.با این تفاسیرآیا خودروسازی می تواند صرفا برای کسب سود،اقدام به افزایش قیمت کند؟ بنابراین باید دید که علت این کار چیست و چه عواملی منجر به قیمت های جدید شده است.درواقع علت این امر را باید در دستورالعمل ها و بخشنامه ها و همچنین افزایش هزینه های تولید و موثر بر قیمت تمام شده جست و جو کرد.افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله یکی از اصلی ترین دلایلی به شمار می رود که خودروسازان غیر دولتی را مجبور به افزایش قیمت ها کرده است.
دولت سیزدهم در اواخر سال گذشته ، در پوشش حمایت از تولید داخل حقوق ورودی قطعات منفصله را به شدت افزایش داد. البته آنها هدف از این کاررا تعمیق داخلی سازی عنوان کردند.
اما آیا واقعا در شرایط فعلی اقتصاد و از آن مهمتر تحریم و قطع ارتباط با خودروسازان بزرگ و عدم توان ورود تکنولوژی های جدید،چنین اتفاقی در مدت کوتاه و با سرعت زیاد امکان پذیر است.با این حال دولت سیزدهم،بدون توجه به این مسائل بر این موضوع پافشاری کرد و تعرفه ورودی قطعات منفصله که تولید داخل ندارند را به شرح زیر افزایش داد:
نظر شما چیست؟