آیا ایران خودرو مسبب رکود بازار خودرو است؟

۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۴
ایران خودرو

پس از نامه نگاری های متعدد آبی پوشان جاده مخصوص و اصرار بر تعدیل قیمت ها و بی توجهی نهادهای مرتبط ، این شرکت ادعا کرده است که کار قیمت گذاری را خودشان انجام خواهند داد.این موضوع بهانه ای فرصت تازه در اختیار مخالفان خصوصی سازی قرارداده این شرکت را مسبب وضع نامطلوب این صنعت جلوه می دهند. اما آیا ایران خودرو مسبب رکود بازار خودرو است؟

به گزارش مثبت خودرو، درحالی که بازارخودروی کشور به دلیل تورم،ناترازی ، بلاتکلیفی واردات خودروهای دست دوم ، عدم تخصیص به موقع ارز و نامشخص بودن سرانجام تعرفه های جدید همچنان دررکود به سر می برد ، تلاش ایران خودرو برای احقاق حق سهامداران و مصرف کنندگان از سوی برخی جریان ها این شرکت را دلیل قفل و رکود بازار معرفی می کنند.

به نظر می رسد این بخش از منتقدان هنوز به درک درستی از خصوصی نرسیده و منتظرند تا آنها نیز مانند مدیران بی مسئولیت دولتی همچنان گوش به فرمان دستورات و فرامین پوپولیستی بالادستی باشند. این تفکر در سال های اخیر 700 همت زیان و بدهی انباشته به خودروسازان و در اصل مردم تحمیل کرده است. 500 همت شکاف بازار ایجاد کرده و مشخص نیست این رانت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت .مشخص نیست که تا چه زمانی مردمی که در ظاهر هدف اصلی تصمیمات دولتی هستند ، باید در انتظار امکان خرید خودروی مد نظر منتظر بمانند ، شاید یک روز قیمت خودرو ارزان یا شرایط برای خرید فراهم شود.

دراین میان چون تا پیش از این زیان های تحمیلی از جیب مردم پرداخت می شده ، برای هیچ کدام ازمدیران و متولیان مساله ساز نبوده است. چرا که اصلا نه سفره آنها کوچک تر می کرده و نه فشاری به آنها وارد می کرده است.

اما داستان بخش خصوصی کاملا با اقتصاد دستوری و رانتی متفاوت است. آنها در قبال سهامداران و مصرف کنندگان مسئول بوده و باید پاسخگو باشند. آنها هر قدم را باید حساب شده بردارند. نمی توانند برای خوشایند فرد یا گروهی خاص ، منابع ملی را از بین ببرند.

به همین علت دربرابر مشکلات سکوت نکرده و به دنبال اصلاح هستند. اما تفکری که به توزیع رانت و تفکرات مردم فریبانه عادت کرده است ، درکی از این وضعیت ندارد و تلاش می کند تا با تحریک کردن احساسات مردم ، مسیر بازی را عوض کند.

ولی کدام یک از تصمیمات و راهکارها اتخاذ شده در سال های اخیر منجر به نتیجه مطلوب برای مردم و بازار خودرو شده است.

درحال حاضر واردات قفل شده است و عرضه تولیدات داخلی محدود تمام این ها به دلیل سیاست های نادرست و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است. بنابراین یک شرکت با عدم عرضه نمی تواند به طور کل بازار را برهم زده و اثرات نامطلوب بگذارد.

هر چند عرضه و عدم عرضه از سوی ایران خودرو با توجه به جایگاهی که دارد می تواند نقش مثبت ومنفی در بازار ایفا کند. اما آیا میتوان تمام تخریب سال های اخیر به یک ماه عرضه نشدن نسبت داد ؟ آیا مجلسی که 3 میلیارد برای واردات در نظر گرفته است ، نسبت به مشکلات ارزی کشور آگاهی داشته و دارد یا فقط این تصمیمات برای افزایش فشار به دولت و فعالان بازار اتخاذ شده است؟

به بیان ساده تر حاکمیت اقتصادی مسبب وضع فعلی است و ایران خودرو به عنوان بخش خصوصی تنها به دنبال جلوگیری از ضایع شدن حق و حقوق سهامداران و مصرف کنندگان محصولاتش است. بازی پوپولیستی را باید تمام کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟