به گزارش مثبت خودرو، طی ماه های اخیر ترخیص خودرو از گمرکات کشور سرعت گرفته است.اما مشکلاتی که در ماه های ابتدایی سال دامن گیر فعالان بازار خودرو شده ،زمینه های سوءاستفاده دلالان از خریداران خودروهای وارداتی شده است. دراین شرایط دلال ها با فریب این افراد اقدام به تشکیل گروه های فشارکرده تا بتوانند […]
به گزارش مثبت خودرو، طی ماه های اخیر ترخیص خودرو از گمرکات کشور سرعت گرفته است.اما مشکلاتی که در ماه های ابتدایی سال دامن گیر فعالان بازار خودرو شده ،زمینه های سوءاستفاده دلالان از خریداران خودروهای وارداتی شده است. دراین شرایط دلال ها با فریب این افراد اقدام به تشکیل گروه های فشارکرده تا بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.
براساس آمار و اطلاعاتی که به صورت رسمی منتشر می شود ، روند ترخیص خودروهای وارداتی سرعت گرفته است. فاصله عرضه این خودروها در سامانه نیز کمتر شده است. به نحوی که تقریبا هر ماه شاهد عرضه های جدید هستیم.عرضه هایی که هم بازیگران جدید و هم محصولات جدید را معرفی می کند.
این مساله باعث بروز برخی تصورات نیز شده است.چرا که در این شرایط برخی شرکت های تولید کننده و واردکننده هستند که با مشکل عدم تحویل به موقع روبرو شده اند.
به بیان دیگر این مساله با سرعت گرفتن ورود خودروهای وارداتی در تضاد است .همین مساله موجب شده که برخی از ثبت نام کنندگان که در واقع دلالان حرفه ای به شمار می آیند فرصت را مغتم شمرده و برای پیشبرد اهداف خود اقدام به فریب افکار عمومی کرده و فعالان بازار را با چالش های جدیدی همراه کنند.
از جمله این چالش هاي جديد می توان به گروه هاي فشار دلالي اشاره کرد. دلیل تشکیل این گروه ها به تعهدات معوق خودروسازان و واردکنندگان مرتبط می شود. معوقاتی که به دلیل عدم ارز به موقع ایجاد شده اند.
هر چند بسیاری از این افراد می دانند که دلیل ناتوانی شرکت ها در ایفای به موقع تعهدات چیست.اما برای اینکه در شرایط فعلی به خصوص در دوران افزایش نرخ ارز زودتر بتوانند خودروهای وارداتی را به بازار عرضه کنند ، به این گروه ها نفوذ کرده و فضا را به گونه ای طراحی می کنند که همه چیز به نفع آنها تمام شود.
نكته جالب توجه اين است که این دلال ها عمدتا افرادی هستند كه با كد های ملي دوستان و آشنايان ثبت نام های زیادی صورت داده اند.
این افراد با همین ترفند و گلایه و اعتراض نسبت به عدم تحویل به موقع وارد گروه هاي مجازی خريداران شده و با جوسازي و شایعه پراکنی خريداران را تههیج و عصبي مي كنند.
بعد از آماده شدن فضا ، پیشنهاد مذاکره و جلسه با شرکت ها را می دهند. ضمن اینکه در این فرایند یا برای مذاکره اعلام آمادگی می کنند یا اینکه خود را مستقیم و غیر مستقیم پیشنهاد می دهند.
خريداران واقعي هم در اکثرمواقع آنها را به عنوان نمایندگان خود به جلسه مذاکره می فرستند. اما واقعيت اينجاست كه نماينده كه همان دلال چند ثبت نامي است، تنها براي تحويل گرفتن خودروهاي خود چانه زني مي كند و حتي به كاركنان آن شركت پيشنهاد رشوه هم مي دهد تا هر چه زودتر خودروي خود را تحويل بگيرد.
این در حالی است که خودروسازان و واردکنندگان به دلیل مشکلات کمبود و عدم تخصیص ارز دچار چنین وضعیتی شده اند .ولی حالا باید تاوان و هزینه چنین کاری را پرداخت کنند.
با توجه به این مساله به نظر می رسد که متولیان و نهادهای نظارتی و مرتبط برای جلوگیری از اجحاف در حق مصرف کننده و همچنین واردکننده و تولید کننده باید به موضوع ورود کنند.
نظر شما چیست؟