خصوصی سازی واقعی در خودروسازی

۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
خصوصی سازی

حجم ثبت نام آخرین پیش فروش محصولات ایران خودرو همچنان واکنش های خود را به همراه دارد.به باور بسیاری از کارشناسان ناترازی عرضه و تقاضا و حضور دلالان دلیل اصلی استقبال است و تنها با خصوصی سازی واقعی در خودروسازی می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

به گزارش مثبت خودرو، پس از تحریم ها بازار خودرو با تحولات زیادی همراه شد. خروج آمریکا از برجام با خارج شدن شرکای خودروسازان داخلی و همزمانی آن با افزایش نرخ ارز و تثبیت قیمت ها،سیل عظیم تقاضا را روانه بازار خودرو کرد.این در حالی بود که تولید به حداقل ترین تیراژ و تقاضا به حداکثر رسیده بود. این مساله به رغم افزایش تولید و از سرگیری واردات همچنان به عنوان معضل اصلی بازار تلقی می شود.در همین زمینه نماینده مردم نماینده رفسنجان و انار در خانه ملت ، با اشاره به اینکه، یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودروسازی ما، نامتعادل بودن عرضه با تقاضاست،گفت:” واقعاً جای تأسف دارد که خیلی از مردم برای خرید خودرو باید مدت‌ها در صف انتظار باشند و از طرفی، مدیریت کار به گونه‌ای بوده است که این محصول، رنگ و بوی سرمایه‌ای به خود گرفته است، در حالی که، خودرو باید صرفاً یک کالای مصرفی باشد و نباید اجازه می‌دادیم بازار دلالی و سوداگری تا این اندازه بالا برود.

احمد انارکی‌محمدی افزود: باید تلاش کنیم با دیپلماسی سیاسی‌ای که برقرار می‌کنیم، فضای تحریم و عدم‌سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را حل کنیم. امروز شرکت‌های خارجی که در صنعت خودروسازی ما فعال هستند، شرکت‌های دست چندم هستند و نیاز و مطالبه عمومی، حضور کمپانی‌های شناخته‌شده در ایران است.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: موفقیت در عرصه اقتصاد زمانی شکل می‌گیرد که بخش خصوصی فعال باشد، یعنی بخش خصوصی حس نکند که دولت رقیب آن‌هاست و بداند که دولت به خاطر منافع ملی از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

با این توضیح، باید صنعت خودروسازی را به طور واقعی خصوصی کنیم. وقتی صنعتی خصوصی می‌شود، مدیران برای تک‌تک هزینه‌ها بابرنامه ظاهر می‌شوند، چون کار اقتصادی یعنی هزینه و فایده. وقتی حس شود می‌توان از صندوق دولت و با کم‌ترین پاسخ‌گویی و عدم‌صرفه‌جویی خرج کرد، خروجی کار اقتصادی نخواهد شد.”این گفته انارکی محمدی و اشاره به خصوصی سازی واقعی یکی از اصلی ترین خواسته بازار خودرو است که در سال های اخیر فقط و فقط در حد حرف باقی مانده است.در این سال ها دولت های مختلف حداقل در ظاهر تلاش کرده اند که خود را موافق خصوصی سازی نشان بدهند.اما در عمل اتفاق دیگری روی داده است و حرکت جدیدی برای شروع خصوصی سازی دیده نشده است.

با این وجود شرایط امروز بازار خودرو به گونه ای شده است که دیگر نمی توان با وضعیت فعلی ادامه داد. به عبارت بهتر و گویا تر با حضور دولت در این صنعت نه می توان امیدی به بهبود وضعیت فعلی داشت و نه می توان نسبت به آینده این صنعت امیدوار بود.تنها راه چاره خروج دولت از این صنعت است. در واقع همانطور که این نماینده مردم نیز اشاره کرده است ، با خصوصی شدن این صنعت شاهد شکل گیری رقابت واقعی در بازار خودرو خواهیم بود.با این حال پیش از هر نکته ای ، ابتدا دولت باید اراده خصوصی سازی واقعی را پیدا کرده و مانع از خصولتی شدن دوباره این صنعت شود.پیش از آن نیز باید به بخش خصوصی و اثرات مفید آن بر اقتصاد را درک کرده و با آگاهی از این موضوع مسیر خصوصی سازی واقعی خودروسازی را هموار کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟