اظهارات اخیر روسیه مبنی بر ایجاد کریدور زنگزور که می تواند دسترسی ایران به مسیرهای ترانزینی را مختل کند با واکنش های زیادی در داخل همراه شده است. در این شرایط با توجه به بی توجهی این کشور به منافع ایران ، خودروسازان باید بی خیال مسکو شوند و مسیرهای دیگری برای توسعه بازارهای صادراتی پیدا کنند.
به گزارش پایگاه خبری مثبت خودرو، برخلاف ایران که تلاش می کند با ابزارهای مختلف فشارتحریم ها را از روسیه کم کند ، این کشور توجهی به منافع ملی ایران ندارد .
دراصل روسیه بر مبنای برنامه هایی حرکت می کند که در نهایت منافع ملی خود را به حداکثر برساند.در این میان از هر راه ممکن استفاده می کند.اما گاهی این راه ها فقط منافع آن کشوررا تامین کرده و باعث متضرر شدن ایران می شود.
تاکید برایجاد کریدور زنگزور اولین کار روسیه برخلاف مصالح ملی ایران نیست. تابستان سال گذشته نیز این کشور در مسکو همراه با وزرای خارجی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیانیه ضد ایرانی را به امضاء رساند و تمامیت ارضی ایران را درخصوص جزایر سه گانه نادیده گرفت.
به تازگی نیز و به دنبال سفر ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه به باکو، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در مصاحبه با کانال یک روسیه گفت: ما طرفدار انعقاد سریع یک معاهده صلح میان باکو و ایروان و رفع انسداد ارتباطات هستیم.
وی دولت ارمنستان را مانع این مهم توصیف کرد و افزود: متأسفانه این رهبری ارمنستان است که در توافقنامه امضا شده توسط نخست وزیر پاشینیان، در مورد ارتباطات از منطقه سیونیک ارمنستان، کارشکنی میکند.
لاوروف افزود: به دلیل بسته بودن زنگزور توسط ارمنستان ارتباط در منطقه بسیار دشوار شده است.
این موضع وزیر امورخارجه روسیه، موجب تفاسیر مختلف از سوی رسانهها و گمانه زنی درمورد تمایل مسکو برای بازشدن کریدور موسوم به «زنگزور» شد که مسیر شرق به غرب از جمهوری آذربایجان تا منطقه نخجوان از طریق خاک ارمنستان خواهد بود.
مقامات ارشد ایران بارها در دیدارهای مختلف با مقامات روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه بر مخالفت صریح تهران را با این کریدور که تغییر ژئوپولیتیکی در مرزها و منطقه به همراه خواهد داشت، اعلام کردهاند.
حساسیت به این موضع روسیه پس از اظهارات اخیر «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تشدید شد. وی در اظهاراتی گفت که زنگزور مسیری است که میتواند قلمرو اصلی آذربایجان را به نخجوان از طریق سیونیک ارمنستان متصل کند. حتما در چارچوب گفتگوهای صلح سه جانبه با ارمنستان رفع انسداد زنگزور مورد بحث قرار میگیرد.
وقتی که از وی درباره موضع ایران سوال شد، زاخارووا خطاب به خبرنگاران گفت: «ما نگرانی طرف ایرانی را در مورد کریدور زنگزور دیدهایم که باید برای شفافسازی با تهران تماس بگیرید. اما موضع مسکو در این مورد کاملاً قطعی است. ما بر اساس این واقعیت پیش میرویم که راه حل باید برای ارمنستان، آذربایجان و همسایگان منطقه قابل قبول باشد.»
دراین شرایط اما برخلاف انتظار بخشی از صنعت خودروسازی کشور با شور و وصفی مثال زدنی راهی نمایشگاه خودرو مسکو شده و می شوند. آنها سعی می کنند که با ایجاد ظرفیت های همکاری به بازارهای صادراتی جدیدی دست پیدا کنند.
اما به نظر می رسد روسیه توجهی به این موارد ندارد و تلاش های ایران برای انتقال تجربه دور زدن تحریم ها برای مسکو بی اهمیت بوده است.
دراین شرایط باید دید که آیا بازهم قرار است همکاری های مختلف از جمله خودروسازی با این کشور ادامه داشته باشد؟ آیا مسیری دیگری برای توسعه بازارهای صادراتی نباید ایجاد شود ؟ وقتی که همکاری های ایران در شرایط تحریم را نادیده گرفته اند ، آیا واقعا خودروسازان ایرانی نباید بی خیال بازارهای روسیه شوند؟
نظر شما چیست؟