به گزارش مثبت خودرو، با رشد روزافزون صنعت خودروسازی چین، بسیاری از برندهای چینی توانستهاند سهم قابلتوجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند. در این میان، یکی از پرسشهای مهم خریداران و کارشناسان این است که آیا خودروهایی که به سفارش بازار اروپا تولید میشوند از نظر کیفیت، ایمنی و استانداردها برتر از […]
به گزارش مثبت خودرو، با رشد روزافزون صنعت خودروسازی چین، بسیاری از برندهای چینی توانستهاند سهم قابلتوجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند. در این میان، یکی از پرسشهای مهم خریداران و کارشناسان این است که آیا خودروهایی که به سفارش بازار اروپا تولید میشوند از نظر کیفیت، ایمنی و استانداردها برتر از خودروهایی هستند که برای مصرف داخلی چین ساخته میشوند یا خیر. بررسی دقیق نشان میدهد که تفاوتهای قابلتوجهی میان این دو دسته خودرو وجود دارد.
استانداردها و قوانین اروپا
بازار اروپا یکی از سختگیرانهترین بازارها در زمینه مقررات خودرویی به شمار میرود. هر خودرویی که قصد ورود به این بازار را دارد باید مجموعهای از آزمونها و گواهیها را پشت سر بگذارد. برخی از مهمترین الزامات عبارتند از:
استانداردهای زیستمحیطی: مقررات آلایندگی همچون Euro 6 و بهزودی Euro 7، خودروسازان را ملزم میکند که از فناوریهای پیشرفته برای کاهش آلایندهها استفاده کنند.
ایمنی سرنشینان: خودروها باید در آزمونهای تصادف Euro NCAP امتیاز مناسبی کسب کنند. این امر سبب میشود تا خودروسازان از شاسی مقاومتر، کیسههای هوای بیشتر و سیستمهای کمکی رانندگی پیشرفتهتری بهره بگیرند.
کیفیت قطعات و دوام: قطعات مورد استفاده در نسخههای اروپایی معمولاً از کیفیت بالاتری برخوردارند و فرآیند کنترل کیفی در خطوط تولید این خودروها دقیقتر است.
شرایط بازار داخلی چین
اگرچه چین در سالهای اخیر استانداردهای ملی خود را ارتقا داده و سختگیری بیشتری در حوزه ایمنی و محیط زیست اعمال کرده است، اما همچنان در مقایسه با اروپا سطح این الزامات کمی پایینتر است چرا که خودروهایی که مختص بازار چین تولید می شوند می بایست از قیمت کمتری نسبت به نسخه های اروپایی داشته باشند. به همین دلیل، بسیاری از خودروهایی که صرفاً برای بازار داخلی چین ساخته میشوند دارای ویژگیهای زیر هستند:
استفاده از قطعات اقتصادیتر بهمنظور کاهش هزینه تمامشده و رقابت در بازار داخلی.
حذف یا سادهسازی برخی تجهیزات ایمنی پیشرفته مثل رادار ها و آپشن های کمکی راننده .
کیفیت متریال داخلی و طراحی کابین در سطحی پایینتر از استانداردهای اروپایی.
تنظیمات متفاوت نرمافزار و سختافزار (مانند ECU، سیستم تعلیق یا ترمزها) که باعث کم شدن استهلاک آن و بیشتر متناسب با شرایط جادهای و تقاضای مصرفکنندگان داخلی چین طراحی شدهاند.
مقایسه مستقیم
به طور خلاصه میتوان تفاوتهای دو نسخه را چنین بیان کرد:
نسخه اروپایی:
سیستمهای کمکی رانندگی بیشتر (ADAS).
قطعات بادوامتر و دارای گارانتی سختگیرانهتر.
کیفیت بالاتر در تجهیزات کابین .
نسخه داخلی چین:
تمرکز بیشتر بر قیمت رقابتی و اقتصادی بودن.
استفاده از قطعاتی که قیمت آن را کمتر کند.
کاهش یا حذف برخی امکانات ایمنی یا رفاهی برای پایین آوردن قیمت نهایی.
نتیجهگیری
با توجه به الزامات سختگیرانه اروپا، میتوان نتیجه گرفت که خودروهای سفارش بازار اروپا عموماً نسخه های بهتری از نظر کیفی و امکانات نسبت به خودروهای تولید شده برای مصرف داخلی چین برخوردارند. اگرچه خودروهایی که در خط چین تولید می شوند از سطح کیفی قابل توجه برخوردار اند، اما چین سعی دارد تا با کم کردن سطح امکانات و کیفیت قیمت خودرو را برای بازار خود اقتصادی تر کند.
نظر شما چیست؟