وزارت صمت بنا به دلایل متعدد از جمله آشفتگی بازار خودرو فعلا قصد آزادسازی قیمت ها را ندارد.اما با توجه به وضعیت دو خودروساز بزرگ کشور به نظرمی رسد سرعت دادن به خصوصی سازی غول های جاده مخصوص آنها را از زیان ده بودن خارج کرده و مسیر دیگری پیش روی آنان باز کند.
به گزارش پایگاه خبری مثبت خودرو، خوصوی سازی در ایران گویا مرده است،دو خودروساز بزرگ کشور با تمام امکانات و زیرساخت هایی که دارند هنوز نتوانسته اند آن نقشی که از آنان می رود را ایفا کنند.
حتی در این سال های آنها موفق به دست یابی به اهداف برنامه ریزی شده نیز نشده اند. سال گذشته مقرر بود که آنها 1میلیون و 500 هزار دستگاه تولید کنند.
اما این تیراژ محقق نشد.درمقابل آنها با افزایش زیان انباشته و ضرر تولید همراه شده اند.نوع قیمت گذاری دستوری محصولات تولیدی این دو خودروساز باعث شده است که از یک سو همچنان آنان در سرازیری زیان قرار داشته باشند و از سوی دیگر فاصله قیمت بازار و کارخانه مانع از خروج تقاضاهای غیر مصرفی و دلالی شده است.
بر اساس آخرین آمارزیان انباشته دو غول بزرگ خودروساز کشور به 250 هزار میلیارد تومان رسیده است.آنها همچنین همین اندازه به سیستم بانکی و زنجیره تامین بدهی دارند.
به عبارت دیگر قیمت گذاری دستوری نه تنها اجازه سود ده بودن را از این شرکت ها گرفته ست ، بلکه 500 هزار میلیارد تومان زیان و بدهی روی دست آنها گذاشته است.اما اگر این اتفاق برای بخش خصوصی اتفاق می افتد به راحتی از کنار آن عبور می کردند؟ آیا تا به حال این دو شرکت نسبت به چرایی این زیان انباشته پاسخگو بوده اند؟آیا دولت آنان را بازخواست کرده است؟
درمقابل بخش خصوصی نه تنها اجازه چنین کاری را ندارد بلکه به دلیل ماهیت و ذاتی که دارد باید در قبال تک تک برنامه ها دلیل داشته باشد و نظر مساعد سهامداران را جلب کند.به بیان دیگرخودروسازان غیر دولتی نه تنها باید حافظ سرمایه سهامداران و سرمایه گذاران باشند بلکه باید در مسیر قرار داشته باشند که سود آور باشد.
این مساله موجب می شود که نگاه آنان به تولید و بازار مبتنی بر دیدگاه های اقتصاد رقابتی استوار شود. در این دیدگاه می دانند که بازار منتظرآنها نمی شود ، حمایت خاصی از آنها وجود ندارد.
باید از موانع عبور کرده و چالش ها را پشت سر بگذارند.همین تفکر باعث می شود که به رغم فشارهای سنگین کمبود نقدینگی و ارز و مشکلات دیگر از جمله افزایش تعرفه واردات قطعات سی کی دی ، هزینه های تولید و بالارفتن قیمت نهاده های تولید ، آنها بازهم با رشد و توسعه همراه شوند.
اولین نفر امتیاز دهید
نظر شما چیست؟