سواران جدید اسب مرده جاده مخصوص

۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
جاده مخصوص

به گزارش مثبت خودرو، تغییر و تحولات در خودروسازان بزرگ کشور کلید خورده است. این تغیرات در سایپا زودتر آغاز شده است.اما تا زمانی که حاکمیت دراین صنعت نفوذ و دخالت می کند ، سواران جدید اسب مرده جاده مخصوص هم هیچ کاری از پیش نخواهند برد.فقط فرصتی جدید برای تکرارکارهای قدیم ایجاد می شود. […]

به گزارش مثبت خودرو، تغییر و تحولات در خودروسازان بزرگ کشور کلید خورده است. این تغیرات در سایپا زودتر آغاز شده است.اما تا زمانی که حاکمیت دراین صنعت نفوذ و دخالت می کند ، سواران جدید اسب مرده جاده مخصوص هم هیچ کاری از پیش نخواهند برد.فقط فرصتی جدید برای تکرارکارهای قدیم ایجاد می شود.

رفتار و عملکرد حاکمیت در صنعت خودروسازی مصداق کامل تئوری اسب مرده است. با برآمدن هر دولت و مشخص شدن وزیر صمت ، نوبت به تغییر و تحولات در سطح کلان مدیریتی شرکت های بزرگ دولتی و شبه دولتی فرا می رسد.

تا زمان رسمی و اعلام شدن نفرات جدید هم بازارگمانه زنی ها داغ می شود. به عنوان مثال حالا که تکلیف سایپا و پارس خودرو روشن شده است ، ایران خودرو به نقل محافل و مجالس تبدیل شده است.

اما اگر قرار بود این تغییر و تحولات نتیجه بخش باشد،باید تا به امروز صنعت شکوهمند خودروسازی با تمام صنایع وابسته پیشتاز اقتصاد و صنعت ایران می شد . صنعتی که با تیغ تیزتکنولوژی و رقابت و تولید محصولات به روز و یا کیفیت سینه سایر بازارها را شکافته بود و در جهان نامی برای خود دست و پا کرده بود.

ولی  فعلا که سرتاپای این صنعت گرفتاروزیردست خودروسازان چینی شده است .

البته هنوز حاکمیت اقتصادی کشور به این نتیجه نرسیده است که مشکل اصلی خود آنها هستند.

بنابراین طی سال های اخیر همیشه راکب و سوارکار اسب مرده را عوض کرده است.

این در حالی است که یک ضرب المثل سرخ‌پوستی  خیلی معروف می گوید:  «وقتی دیدی اسبت مرده، پیاده شو».

البته در نگاه اول شاید این مثل کمی خنده دار به نظر بیاید چرا که کسی سوار اسب مرده نمی شود. ولی این مثال در علم مدیریت با عنوان “تئوری اسب مرده” سرفصلی را به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان ، اسب مرده همان چیزی است که در اقتصاد رفتاری به آن سوگیری هزینه هدر رفته می‌گویند و ویژگی های آن را اینگونه بیان می کنند.

۱. شلاق جدید می‌خرند

بسیاری از افراد معتقدند اگر اسب حرکت نمی‌کند به خاطر شلاق است. پس باید شلاق را باید عوض کرد و محکم‌تر بر اسب زد تا اسب مرده، به حرکت در بیاید.

۲. سوارکار را عوض می‌کنند

کسانی که «اسب مرده» دارند معتقدند ما همیشه از این روش استفاده می‌کردیم و جواب می‌گرفتیم، پس الان باید سوارکار عوض شود.

۳. کمیته‌ تشکیل می‌دهند

یکی از اقدامات دیگر افرادی که «اسب مرده» دارند این است که برای بررسی نحوه بهبود عملکرد اسب مرده، کمیته تعیین می‌کنند.

۴. استانداردها را پایین می‌آورند

بسیاری از افراد که اسب مرده دارند، استانداردهایشان را پایین می‌آورند تا «اسب مرده» را هم شامل شود و مثلا اسب مرده در طبقه «زنده بی‌تحرک» جا بگیرد.

۵. عادی سازی

صاحبین «اسب مرده» عملکرد  اسب خود را عادی و عملکرد بقیه اسب‌ها را ایده‌ال تصور می‌کنند.

۶. افزایش هزینه

در بسیاری از مواقع صاحبین اسب مرده، حقوق هیات مدیره اسب مرده را زیاد می‌کنند تا انگیزه مدیران را حفظ کنند.

این موارد در صنعت خودروسازی دولتی ایران به دفعات دیده شده است و همچنان نیز دیده می شود.

چرا که هیچ کدام سوارکار نیستند و درک و فهمی از زنده و مرده بودن اسب ندارند. به نظر می رسد همین که با لباس سوارکاری عکسی به یادگار گرفته شود و نامشان در لیست ثبت شود،کفایت می کند.

در واقع آنها به جای به جای بهبود زندگی مردم ، از جیب آنان برای بدترکردن اوضاع به نفع عده ای خاص هزینه می کنند.

بنابراین تا زمانی که دولت ها بدون کوچکترین نقشی در سرمایه گذاری و دلسوزی واقعی دراین صنعت و حتی سایر صنایع حضور دارند،فقط و فقط سوارکاران اسب مرده عوض خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟