وی با بیان این که صنعت در تمام دنیا محور توسعه است، خاطر نشان کرد: اگرچه مازندران به لحاظ تعداد واحد های قطعه سازی خودرویی رتبه چهارم کشور را دارد اما در بسیاری از قطعات خودرو نقش محوری و اصلی دارد. یعنی در صورت توقف تولیدات این قطعات خط تولید خودرو سازی سایپا و ایرانخودرو خواهد خوابید.
عضو انجمن قطعهسازان خودرو کشور تصریح کرد: صنایع قطعه سازی خودرو در مازندران همواره مورد اهتمام انجمن قطعه سازان خودرو کشور است به همین دلیل با همکاری و پیگیری انجمن ۴۰ همت از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت برای صنایع قطعه سازان کشور اختصاص داده شده است.
ذکریایی با توضیح این نکته که مصوبه تخصیص این میزان تسهیلات حمایتی به قطعه سازان خودرو مربوط به ۲ هفته گذشته است، گفت: متاسفانه به دلیل بی توجهی و تاخیر در عملیاتی کردن فرایند پرداخت از سوی بانک ها، ارزش این پول با افزایش نرخ ارز بی ارزش تر شده است.
وی اقدام به موقع و به هنگام دولت در حمایت از صنعت را بسیار مهم و اساسی توصیف کرد و بیان داشت: از آن جایی که بسیاری از قطعات خودرو که نقش ایمنی در خودرو دارند در مازندران تولید می شود. بنابراین توقع این است تا تسهیلات به موقع به قطعه سازان پرداخت شود.
وی به تولید «اکسل، ایربک، کمربندایمنی، جلوبندی، تولیدات پلیمری خودرو و انواع پیچ ها» را از محصولات خودرویی مهم که فقط در مازندران تولید می شوند، اشاره کرد و گفت: به همین دلیل مسوولان به این صنعت باید توجه ویژه ای داشته باشند.
ذکریایی با بیان این که از زمانی که شرکت ایران خودرو خصوصی شده است، بهترین عملکرد را در حمایت از قطعه سازان دارد، اظهار داشت: معتقدم کیفیت تولید خودرو در ایران خودرو به مراتب بیشتر شده است.
وی به فعالیت یکهزار و ۲۰۰ قطعه ساز خودرو در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: شرکت ایران خودرو به عنوان بخش خصوصی همواره قطعات سازان را حمایت و نجات داده است.
رییس انجمن قطعه سازان خودرو مازندران بر لزوم واگذاری شرکت خودروسازی سایپا به بخش خصوصی که اهلیت لازم را دارند، تاکید کرد و گفت: به طور یقین منطقه آزاد مازندران هم فرصتی برای توسعه و پیشرفت قطعات سازی خودرویی در استان محسوب می شود.
ذکریایی از افزایش ظرفیت تولید، گسترش همکاریهای صنعتی و شکلگیری زنجیره تأمین منسجمتر بهعنوان مهمترین دستاوردهای سالهای اخیر عنوان کرد و گفت: گوشه ای از این توانمندی در قالب نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته سوم تا ششم دی ماه عرضه می شود.
ضعف طراحی شرکت های خودرو سازی داخل کشور
عضو انجمن قطعه سازان خودرو کشور با اظهار این که همه باید پایین بودن کیفیت خودرو داخلی به عنوان یک واقعیت را بپذیریم، گفت: اگرچه قطعه سازان خودرو همواره به افزایش کیفیت توجه دارند و و این روند در حال ارتقا است، اما اکنون ایده آل نیست.
ذکریایی تصریح کرد: قطعات سازان خودرو در حوزه کیفیت همانند کمربند ایمنی سفت و سخت به این مقوله مهم اهتمام دارند و شک ندارم در کیفیت سازی قطعات در حال ارتقاء و به صورت چشم گیر در حال پیشرفت هستیم. چراکه اگر به این مهم بی توجهی شود، بازنده اصلی قطعه سازان خواهند بود.
وی با بیان این که، واردات خودرو های جدید نیاز به طراحی به روزی دارد تا قطعات سازان خودرو هم بتوانند در کنار آنان فعالیت کنند، توضیح داد: اگر واردات قطعات خودرو هم انجام شود، خطری بزرگ برای قطعه سازان محسوب می شود. بنابراین ظرفیت های طراحی در خودرو سازی باید بالا برود و اکنون این موضوع نقطه ضعف در خودرو سازی است.
ذکریایی، بومی سازی قطعات خودرو سازی در مازندران مورد حمایت و اهتمام قرار گرفته است، گفت: تحریم واردات فولاد از سوی آمریکا سبب شد تا فولاد سازی در آمل به موفقیت های خوبی برسد.
این فعال اقتصادی در عین حال گفت که ضعف در ارتباطات بین المللی، کاهش درآمد ارزی، بی کفایتی در مدیریت و بحران اقتصادی مشکلات صنعت را دوچندان کرده است.
طبق برنامه فعالیت نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران با حضور ۴۰ شرکت فعال از ۳ تا ۶ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برپا خواهد شد.
منبع ایرنا/


نظر شما چیست؟