به گزارش مثبت خودرو، طی برگزاری مراسم کوشا خودرو در فرودگاه سپهر، این امکان فراهم شد تا بتوانیم به تست و بررسی عملکرد کیا K5 مدل 2024 یکی از پر تقاضا ترین خودروهای وارداتی بازار ایران بپردازیم. کیا اپتیما در دور های قبلی یکی از پرفروش ترین و پر تقاضا ترین خودروهای بازار ایران بود […]
به گزارش مثبت خودرو، طی برگزاری مراسم کوشا خودرو در فرودگاه سپهر، این امکان فراهم شد تا بتوانیم به تست و بررسی عملکرد کیا K5 مدل 2024 یکی از پر تقاضا ترین خودروهای وارداتی بازار ایران بپردازیم.
کیا اپتیما در دور های قبلی یکی از پرفروش ترین و پر تقاضا ترین خودروهای بازار ایران بود که تا کنون هم هنوز خرید و فروش این سدان کره ای ادامه دارد، نسل های قبلی که به ایران وارد شد موتور از نوع تنفس طبیعی با حجم موتور بالاتر بود اما در حال حاضر کیا K5 کوشا خودرو با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ به ایران عرضه می شود.
مشخصات فنی و تست شتاب گیری:
از نظر فنی این سدان کره ای از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با فناوری TGDI بهره می برد که توان تولید 170 اسب بخار قدرت و 253 نیوتون متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به محور جلو منتقل می شود.
همانطور که گفته شد محل تست شتاب گیری فرودگاه سپهر بود، این فرودگاه حدودا 1400 متر طول دارد که ما توانستیم در فاصله 1000 متر شتاب خودروی کیا K5 را تست کنیم.
در زمان لانچ یا شتاب اولیه کیا K5 در حالت کامفورت به خوبی عمل کرد، فناوری توربوشارژ این خودرو تقریبا از دور موتور 2000 تا 3000 شروع به انجام وظایف خود کرد و تا حد زیادی به شتاب گیری این خودرو کمک کرد.
گیربکس:
در شتاب ثانویه گیربکس و موتور بسیار هماهنگ بودند و گیربکس دو کلاچه این خودرو برای شتاب گیری بهتر در دور موتور 6.500 تعویض دنده را انجام می داد.
شتاب 0 تا 100 کیا K5 طبق کاتالوگ آن 8.8 ثانیه اعلام شده و با تست هایی که ما انجام دادیم شتاب 0 تا 100 این خودرو با کاتالوگ فرقی نداشت.
سیستم ترمز:
کیا K5 به دلیل استفاده از سیستم ترمز دیسکی و فناوری ABS، توانست در زمان و مسافت بسیار کم تا حد زیادی سرعت خود را از 170 کیلومتر بر ساعت به 0 برساند که این عملکرد از نظر ایمنی بسیار مناسب است.
البته ناگفته نماند که ترمز های این خودرو در صورت استفاده ی زیاد باعث داغ شدن دیسک های ترمز می شود و عملکرد ضعیف تری ارائه می دهد .
سیستم تعلیق:
سیستم کنترل پایداری با بازوی کمکی فناوری مک فرسون در محور جلو و مولتی لینک در محور عقب می تواند در شرایط اضطرار کمک بسیار زیادی به امنیت سرنشینان کند.
چرا که در تست های انجام شده ( بر روی زمین خشک) کیا K5 توربوشارژ با سرعت 90 کیلومتر برساعت هنگامی که به فرمان این خودرو شوک ناگهانی 90 درجه وارد کردیم سیستم کنترل پایداری مانع لغزش این خودرو شد و حتی ذره ای لغزش احساس نشد.
طراحی و آیرودینامیک:
از نظر طراحی کیا K5 بسیار زیبا و جذاب از تمام جهات به نظر می رسد. علاوه بر این زیبایی خطوط به کار رفته بر روی بدنه بسیار کارآمد هستند. چرا که طبق طراحی مهندسی شده آیرودینامیک این خودرو به طوری طراحی شده که تا حد زیادی مانع کم شدن شتاب از طریق باد شود.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی:
کیسه هوای سرنشینان جلو و راننده، فرمان D-CUT برقی، سیستم کنترل پایداری الکتورنیکی، مدیریت پایداری خودرو، کروز کنترل هوشمند، هشدار خروج از خط، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی و سربالایی، سامانه هشدار تنظیم نبودن فشار باد تایر ها، کلاستر دیجیتال و نمایشگر لمسی به هم پیوسته مجموعا 24 اینچ، هشدار برخورد با مانع، دوربین دید عقب، حالت های مختلف رانندگی، صندلی های جلو برقی و سیستم تهویه مطبوع دو گانه از امکانات و تجهیزات کیا K5 هستند.
نتیجه گیری:
درست است که نسل های قبلی کیا از حجم موتور های بالاتری برخوردار بودند اما شرکت کیا توانسته با استفاده از حجم موتور پایین تر درواقع مصرف سوخت پایین تر و فناوری توربوشارژ و گیربکس دو کلاچه عملکرد این خودرو را نسبت به نسل های قبلی آن از همه نظر بهتر کند.
نظر شما چیست؟