به گزارش مثبت خودرو، هوندا سیویک بهروز شده به جنگ سئات لئون میرود، زیرا آنها تلاش میکنند ثابت کنند که هنوز هم در هاچبک خانوادگی شور و شوق زیادی وجود دارد. اما قهرمان کدام است؟ زمانی بود که هاچبکهای خانوادگی بر نمودارهای فروش حکومت میکردند، اما در سالهای اخیر، رقبای قدبلندتر SUV آنها محبوبتر شدهاند. […]
به گزارش مثبت خودرو، هوندا سیویک بهروز شده به جنگ سئات لئون میرود، زیرا آنها تلاش میکنند ثابت کنند که هنوز هم در هاچبک خانوادگی شور و شوق زیادی وجود دارد. اما قهرمان کدام است؟
زمانی بود که هاچبکهای خانوادگی بر نمودارهای فروش حکومت میکردند، اما در سالهای اخیر، رقبای قدبلندتر SUV آنها محبوبتر شدهاند. این خوب نیست زیرا در بسیاری از موارد، هاچبکها نسبت به رقبای چاقتر خود، چیزهای بیشتری برای ارائه دارند.
در اینجا دو خودرو داریم که هدفشان اثبات این است که هاچبکها نیاز به احیای مجدد دارند. اولین مورد، هوندا سیویک است که از زمان عرضه نسل یازدهم در سال ۲۰۲۲ همه را تحت تأثیر قرار داده است و اکنون از یک بهروزرسانی در اواسط نسل بهره میبرد.
رقیب آن در اینجا خودرویی است که مدتهاست بدون توجه از نظرها پنهان مانده است. پس از دورانی که برای سئات نامشخص به نظر میرسید، احتمالا که این برند به زودی دوباره جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.
هوندا سیویک آنقدر تحت تأثیر قرار داد که در سال ۲۰۲۳ به عنوان خودروی هیبریدی مقرونبهصرفه سال انتخاب شد و با تواناییهای خود، بسیاری از رقبای محبوبتر در بخش خودروهای خانوادگی را با مشکل مواجه کرد.
سیویک اکنون به مسیر خود بازگشته است و مدل اصلاحشده ۲۰۲۵ آن را به سطح بالاتری ارتقا داده است. انتخاب بهتر مدل اسپرت با قیمت ۳۵۳۹۵ پوند است که الان در رو به روی لئون قرار گرفته است.
سیستم هیبریدی ۲.۰ لیتری e:HEV در چند مدل هوندا به کار گرفته شده است. پس از سیویک، این سیستم در زیر کاپوت شاسیبلند ZR-V با بدنه بلندتر نیز به کار گرفته شد، اما جالبتر اینکه، اکنون در کوپه جدید Prelude نیز استفاده میشود.
چه به دلیل آشنایی یا رقابت شدید، سئات لئون در بازار خودروهای نو، خودرویی است که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.
فناوری اطلاعات و سرگرمی لئون بهتر از گذشته است، اما برخی از ویژگیهای ارگونومیک عجیب و غریب باقی مانده است.
به عنوان مثال، گرمکن شیشه جلو و گرمکن شیشه عقب، این موارد روی صفحه لمسی موجود هستند،
اما هر دو روی پنل لمسی جداگانه در سمت راست فرمان نیز قرار دارند، این اضافی به نظر میرسد.
در جاده
هر دو خودرو با نقاط قوت سواری و هندلینگ خود، تجربه رانندگی کاملی را ارائه میدهند. سیویک در هر دو زمینه برتری دارد، به علاوه فرمان آن حس مثبتتری دارد. سیستم انتقال قدرت هوندا نیز مدرنتر است. در حالی که موتور ۱.۵ لیتری توربوی هیبریدی خفیف لئون به طور کلی یک واحد قوی است، اما نمیتواند با نرمی یا پاسخگویی سیستم تمام هیبریدی سیویک برابری کند.
نکات برجسته فنی
سیستم تمام هیبریدی سیویک در این کلاس نسبتاً جدید است، زیرا در بیشتر موارد، موتور بنزینی به ندرت چرخها را مستقیماً به حرکت در میآورد و در عوض به عنوان یک ژنراتور برای تأمین انرژی موتور الکتریکی ۱۸۱ اسب بخاری کار میکند. هوندا ادعا میکند که این سیستم، پاسخ و شتاب یک خودروی برقی را با انعطافپذیری یک موتور بنزینی ارائه میدهد. اما سئات هنوز سیستم تمام هیبریدی را ارائه نمیدهد و در عوض، موتور ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی با فناوری ۴۸ ولتی هیبریدی خفیف را ارائه میدهد.
قیمت و هزینههای نگهداری
وقتی صحبت از مصرف سوخت، استهلاک و سایر هزینههای نگهداری میشود، سیویک نسبت به رقیب خود برتری دارد. با توجه به عملکرد قوی ارائه شده، مصرف سوخت سیستم هیبریدی عالی است و در حالی که موتور لئون در رانندگی با سرعت بالا کممصرف است، هوندا در شهر مزیت بسیار بیشتری دارد.
عملکرد
سیویک از لئون طویلتر است و این موضوع در صندلی عقب و صندوق عقب به خوبی به کار گرفته شده است، جایی که فضای پای بیشتری و محفظه باری با حجم ۳۵ لیتر بزرگتر از سئات ارائه میدهد.
ایمنی
هر دو خودرو در آزمایش Euro NCAP پنج ستاره دریافت کردند، اما سیویک با استانداردهای کمی جدیدتر – و سختگیرانهتر – ارزیابی شد. هر دو دارای سیستمهای کمک راننده برای هشدارهای محدودیت سرعت و خروج از خط هستند.
مالکیت
هوندا به ارائه آرامش خاطر به مشتریان شهرت دارد و رتبه دهم در رتبهبندی تولیدکنندگان Driver Power 2025 کسب کرد.
در مقابل، بازخورد مالکان SEAT کمتر چشمگیر بود، به طوری که این شرکت در بین 31 خودروساز در این نظرسنجی، رتبه 24 را کسب کرد. هر دو خودرو دارای گارانتی سه ساله هستند.
در این رقابت، هوندا سیویک مزایای زیادی نسبت به رقیب اسپانیایی خود دارد. کمی سریعتر است، سواری و هندلینگ بهتری دارد، کممصرفتر است و اگرچه فضای سر کمی تنگتر است، اما فضای پای بسیار بیشتری نیز ارائه میدهد.
سیستم انتقال قدرت هیبریدی هوندا عالی است و سیستمهای برقی و بنزینی خود را تقریباً به طور یکپارچه ترکیب میکند تا رانندگی با آن به نرمی بسیاری از خودروهای برقی باشد.
برنده:
هوندا سیویک
فراتر از طیف وسیعی از پک های ارتقایی ظاهری، آپشنهای اضافی برای سیویک کم هستند – کسانی که تجهیزات بیشتری میخواهند باید به سطح تریم بالاتر بروند. پنج رنگ برای انتخاب وجود دارد: خاکستری سونیک بدون هزینه و بقیه ۷۰۰ پوند اضافه میکنند.
رتبه دوم:
سئات لئون
طرفداران رنگ خوشحال خواهند شد که بدانند هفت رنگ لئون همگی گزینههای بدون هزینه هستند. فراتر از این سطح از انتخاب، طیف وسیعی از آپشنها در دسترس است و مشتریان می توانند با پرداخت هزینه از این آپشن ها بهره مند شوند.
هوندا سیویک از سوی شرکت آذریوردسال به کشور وارد و عرضه می شود.
این شرکت عرضه کننده و خدمات دهنده محصولات هوندا در ایران است و تا کنون تجربه بالایی در بحث عرضه این محصولات داشته است.
همچنین تا کنون مدل های مختلفی از این برند را وارد و تحویل مشتریان خود داده است و با خوش قولی رضایت آنان را کسب نموده است.







نظر شما چیست؟