به گزارش مثبت خودرو، طی روزهای اخیر افزایش اخبار و مباحث در خصوص ابلاغ قیمت های جدید و یا نحوه عرضه خودرو گمانه زنی های زیادی را به وجود آورده و بخشی از مردم را نگران کرده است. اما درعین حال ادامه وضع موجود همین بخش نگران را برای خرید خودرو ناامید خواهد کرد.امابا اصلاح […]
به گزارش مثبت خودرو، طی روزهای اخیر افزایش اخبار و مباحث در خصوص ابلاغ قیمت های جدید و یا نحوه عرضه خودرو گمانه زنی های زیادی را به وجود آورده و بخشی از مردم را نگران کرده است. اما درعین حال ادامه وضع موجود همین بخش نگران را برای خرید خودرو ناامید خواهد کرد.امابا اصلاح قیمت ها از یک سوبازار شاهد حذف واسطه ها و از سوی دیگر تقسیم منافع حاصله میان تولید کننده و مصرف کننده واقعی خواهد شد؟
هرچند خودروسازان با تمام توان تلاش می کنند که بتوانند با افزایش عرضه ، تعادل را به بازار خودرو بازگردانند.اما عدم اصلاح قیمت ها و مشکلاتی که برای آنان ایجاد کرده است به سدی در برابر تولید بدل شده است.
سدی که فقط طی یک سال گذشته 150 هزار میلیارد تومان به زیان انباشته و بدهی آنها افزوده است. به نحوی که از آبان ماه سال گذشته تا آبان سال جاری مجموع بدهی و زیان انباشته خودروسازان به رقمی بالغ بر600 هزار میلیارد تومان رسیده است.
با این حال هنوز دولتمردان برای واقعی سازی قیمت ها تردید دارند و هنوز نتوانسته اند شجاعت به خرج داده و یک قدم اساسی برای بهبود وضعیت تولید و بازار بردارند.
گذشته از اینکه ادامه وضع موجود شکاف عرضه و تقاضا را بیشتر می کند ، بلکه جای پای واسطه و دلالان را نیز محکم تر می کند.
به واسطه قیمت گذاری دستوری و عدم تناسب آن با قیمت تمام شده نیاز خودروسازان به نقدینگی به شدت افزایش یافته است. ضمن اینکه بازار همچنان از عدم تعادل عرضه و تقاضا به شدت رنج می برد و به دلیل شکاف عرضه ، طرف تقاضا فشار عجیبی به بازار وارد می کند. فشاری که دلیل ماندگاری سیستم دلالی هم به شمار می رود. چرا که هنوز محصولات تولید داخل به دلیل اختلاف قیمتی فاحش به شدت جذابیت خود را حفظ کرده اند.
دراین حال تولید کنندگان پیرو برنامه ای که برای آنان در نظر گرفته شده است ،از یک سو چاره ای جز افزایش تولید ندارند و از سوی دیگر به دلیل کاهش نقدینگی با از دست دادن توان خود همراه شده اند.
این وضعیت بدون تردید غیر از واسطه ها برنده دیگری ندارد .اما با واقعی سازی قیمت ها و نزدیک کردن آن به حاشیه بازار و قیمت تمام شده ، حکم اخراج واسطه ها از بازار را صادر می کند. این حکم فقط در خروج دلالان خلاصه نمی شود،بلکه با بازگشت سرمایه به بخش تولید سرعت و حجم و تیراژ افزایش پیدا می کند و خود به خود قیمت ها شیب نزولی پیدا می کنند. این وضعیت می تواند مطلوب ترین حالت برای مصرف کنندگان هم باشد. اما حتی اگر خروج تقاضاهای واسطه ای تنها دستاورد به روزرسانی قیمت ها هم باشد ، بازمنفعت ایجاد شده به دو سمت عرضه و تقاضا می رسد.
درواقع با حذف واسطه ها و دلال ها ، چیزی جز تقاضای مصرفی و واقعی نمی ماند. با رفتن آنها ، تولید داخلی می تواند پاسخگوی نیازها با قیمت های متعارف باشد.
نظر شما چیست؟