به گزارش مثبت خودرو، طی یک نشست خبری از سوی انجمن تخصصی صنایع همگن با حضور فعالان و قطعه سازان هشدار جدی برای تعطیلی بخشی عظیمی از خودروسازان داده شد، مطالبات قطعه سازان تا جایی پیشرفته که اگر در زمانی کوتاه ۲۰ همت به این صنعت تزریق نگردد باید کمتر از یک ماه منتظر خاموش […]
به گزارش مثبت خودرو، طی یک نشست خبری از سوی انجمن تخصصی صنایع همگن با حضور فعالان و قطعه سازان هشدار جدی برای تعطیلی بخشی عظیمی از خودروسازان داده شد، مطالبات قطعه سازان تا جایی پیشرفته که اگر در زمانی کوتاه ۲۰ همت به این صنعت تزریق نگردد باید کمتر از یک ماه منتظر خاموش شدن چراغ قطعه سازان باشیم.
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن، شرایط کنونی را بیسابقه خواند و تأکید کرد: اکنون در وضعیت بسیار خطیری هستیم؛ حتی پیش از جنگ هم با مشکلاتی روبهرو بودیم اما با مدارا آنها را مدیریت میکردیم. با این حال، جنگ ۱۲ روزه اخیر ضربهای اساسی به صنعت خودرو، بهویژه قطعهسازی وارد کرد.
او در ادامه گفت: در حال حاضر شاهد بازگشت پدیده تعدیل نیرو هستیم؛ پدیدهای که بیش از ۱۳ سال بود از آن عبور کرده بودیم. طبق یک نظرسنجی، ۶۰ واحد قطعهسازی اعلام کردهاند که ناچار به تعدیل نیرو شدهاند. ادامه این روند بدون حمایت مسئولان میتواند زحمات چندینساله این صنعت را به زوال بکشاند.
محبینژاد همچنین با استناد به صورتهای مالی حسابرسینشده منتهی به اسفند ۱۴۰۳، وضعیت دو خودروساز بزرگ کشور را نگرانکننده توصیف کرد. طبق این دادهها، ایرانخودرو با زیان انباشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی و سایپا با ۱۳۸ هزار میلیارد تومان زیان، در مجموع ۲۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. بدهیهای جاری ایرانخودرو ۳۰۰ و سایپا ۲۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده و فاصله بسیار کمی با مجموع بدهی کل دارند؛ موضوعی که به گفته محبینژاد ناشی از عدم سرمایهگذاری و توقف توسعه زیرساخت است.
وی در این نشست خبری با اشاره به مهم بودن صنعت خودرو ادامه داد:
بیش از 64 صنعت با خودروسازی درگیر است و این روزها حال این صنعت خوب نیست و شرکتهای قطعه ساز بیش از 80 درصد در حال تعدیل نیرو هستند ادامه داد دو خودروساز بزرگ کشور بیش از 623 هزار میلیارد بدهی دارد که این بدهی بر اساس صورت های مالی منتهی به پایان سال 1403 است و مطالبات تعیین تکلیف نشده .
زنجیره تامین داخلی از خودروسازان 150 همت در سال 1404 تا 20 تیر ماه امسال است که متاسفانه بخش قابل توجه ای از آن به خودروسازان و بخش خصوصی تعلق دارد و بدهی دو خودرو ساز بزرگ تا 20 تیر ماه به 600 هزار میلیارد رسیده است.
وی ادامه دارد تولید خودروهای سواری در خرداد سال 1404 نسبت به مدت مشابه 15 درصد کاهش داشته است که این در بخش خودروسازان دولتی و خصوصی است .
محبی نژاد در ادامه افزود امروز بیشترین سود از خودروسازی را بانک ها میکنند که سود های چشمگیری را به خود اختصاص میدهند .
وی خاطر نشان کرد اگر همین امروز 20 همت از 55 همت مطالبات جاری به قطعه سازان پرداخت نشود باید منتظر کاهش تولید و ناتراری ها در صنعت خودرو بود .
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور با ارائه نمونههایی از فاکتور فروش خودروهای داخلی، توضیح داد: برای یک خودرویی که قیمت کارخانهای آن ۶۴۸ میلیون تومان است، مصرفکننده در بازار آزاد ناچار به پرداخت یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان شده؛ یعنی ۶۰ درصد بیشتر. از این اختلاف قیمت، حدود ۴۰ درصد به جیب دلالان و ۲۰ درصد نیز صرف پرداخت به دولت، مالیات، بیمه و عوارض میشود.
محبینژاد همچنین با اشاره به هزینههای مالی پنهان در قیمت خودرو، اظهار کرد: در برخی خودروسازها، هزینه مالی تولید حدود ۶ درصد و در زنجیره تامین نیز به همین میزان است؛ یعنی مجموعاً حدود ۱۲ درصد. اما در برخی دیگر از شرکتها، این عدد به بالای ۲۰ درصد میرسد.
محبی نژاد در کلام آخر: اکنون حتی کالایی در مسیر فاکتور شدن هم نداریم و اگر این منابع تامین نشود، با پیامدهایی چون کاهش تولید، ریزش نیروی انسانی و تشدید فاصله قیمتی در بازار مواجه خواهیم شد.
نظر شما چیست؟