30 سالگی کرمان موتور،قطب سوم خودروسازی ایران

۱۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
کرمان موتور

13 اسفند سالروزتاسیس یکی از بزرگترین خودروسازان ایران به نام کرمان موتوراست.شرکتی غیردولتی که توانسته است در 30 سالگی با کلان پروژه ها و افزایش میزان داخلی سازی و تنوع سبد محصول ، پختگی و بلوغ خود را به نمایش بگذارد.شرکتی که در این مسیر با فراز و نشیب های زیادی همراه شده اما از نفس نیفتاده است.

به گزارش مثبت خودرو، شاید در حال حاضر کرمان موتوردر 30 سالگی به عنوان قطب سوم خودروسازی ایران یک شرکت شناخته شده با سبد محصول متنوع به شمار بیاید.اما گذشته از روندی که آبی پوشان کرمان تا به امروز طی کرده اند ، یک نکته در خصوص آنها بسیار قابل تامل است ؛ کرمان موتور نمونه ای از یک تولید کننده بخش خصوصی است که در دوران تحریم ها و چالش ها تلاش می کند تا عمق داخلی سازی محصولاتش را بیشتر کند.

کرمان موتور

این در حالی است که طی 3 دهه گذشته آنها با مشکلات و چالش های پرشماری دست و پنجه نرم کرده است.اما با توجه به ساختاری که از ابتدا تشکیل داده و همچنین درک درست از بخش خصوصی اجازه افتادن را از آنها گرفته است.

کرمان موتور در این مدت بارها و بارها با چالش های سخت روبروشده است.  ورشکستگی اولین شریک تجاری خارجی ، دوو ، همکاری با فولکس ، هیوندا ، لیفان و جک ، مواجهه با تحریم ها و ممنوعیت و کمبودها هم تجربه و دانش آنها را افزایش داده است و هم آبدیده تر شده اند. همچنین آنها با فهم وضعیت سیاسی و اقتصادی و لزوم تکیه بر دانش و تجربه متخصصان داخلی برنامه های زیادی برای افزایش اتکا به منابع داخلی تدوین کرده اند.

کرمان موتور

برنامه ریزی برای افزایش عمق داخلی سازی محصولات متنوعی که در اختیار دارند ، بخشی از پروژه های توسعه محور شرکت به شمار می آید که پس از چند سال فعالیت در زمینه واردات ، تصمیم به تولید گرفت.

با همین تفکر شرکت کرمان موتور با هدف اشتغال زایی نیروهای متخصص در شهرستان بم، در اسفند سال 1373 تاسیس شد. آنگونه که در بخشی از اساسنامه این شرکت آمده ،هدف از تاسیس شرکت ساخت، مونتاژ و فروش اتومبیل سواری و ارائه خدمات پس از فروش محصولات و انجام هرگونه عملیات و اقدام تجاری و فعالیت های مربوطه که بطور صریح، ضمنی و یا غیرمستقیم در رابطه با اهداف پیش بینی شده باشد ، عنوان شده است.

مروری برکارنامه این خودروساز نشان می دهد که آنها همچنان براین هدف متمرکز مانده و زمینه های توسعه را گسترش داده اند.ضمن اینکه آنها جزء معدود خودروسازان بخش خصوصی به شمار می آیند که سرمایه گذاری های زیادی در بخش تحقیق و توسعه انجام داده اند.آنگونه که اعلام شده است این شرکت قصد دارد که تا سال 1407 میزان تولید خود را به 500 هزار دستگاه برساند. یعنی ظرفیتی که غول های جاده مخصوص در اختیار دارند.

کرمان موتور

عملکرد آنها نشان می دهد که تا به امروز در این مسیرگام برداشته اند.با توجه به همکاری تنگاتنگ با زنجیره تامین داخلی و همچنین فراهم کردن زیرساخت ها تحقق این هدف برای این خودروساز 30 ساله دور از دسترس نخواهد بود. بنابراین به نظر می رسد اطلاق قطب سوم خودروسازی به آنان صرفا یک شعار نیست.بلکه این عنوان به دلیل عملکردی که در این 30 سال از خود به جا گذاشته اند،برازنده شده است.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟