به گزارش مثبت خودرو، ابراهیم شجاعت، کارشناس خودرو در درباره آزادسازی قیمت خودروها و بهروزرسانی آن گفت: در حال حاضر موضوع مورد بحث، بهروزرسانی قیمتها بر اساس صورتهای مالی منتشره خودروسازان است، نه آزادسازی قیمتها. احتمال اینکه قیمت خودروهای داخلی یا مونتاژی بهصورت کاملاً آزاد تعیین شود، وجود ندارد. اما نکته مهم این است که […]
به گزارش مثبت خودرو، ابراهیم شجاعت، کارشناس خودرو در درباره آزادسازی قیمت خودروها و بهروزرسانی آن گفت: در حال حاضر موضوع مورد بحث، بهروزرسانی قیمتها بر اساس صورتهای مالی منتشره خودروسازان است، نه آزادسازی قیمتها. احتمال اینکه قیمت خودروهای داخلی یا مونتاژی بهصورت کاملاً آزاد تعیین شود، وجود ندارد. اما نکته مهم این است که در بازار خودرو، خودروسازهای مونتاژی در ماههای اخیر توانستهاند قیمت محصولات خود را بهروزرسانی کنند، بر اساس صورتهای مالی جدید محصولاتشان را بفروشند و سود خود را از این بازار به دست آورند.
وضعیت ایرانخودرو و سایپا
وی ادامه داد: در این میان، محصولات دو شرکت ایرانخودرو و سایپا، بهویژه برخی محصولات ایرانخودرو، شرایط متفاوتی دارند. برخی از این محصولات حدود یک سال یا حتی بیشتر است که قیمت جدیدی دریافت نکردهاند. البته خودروهای جدید طبیعتاً با قیمتهای بهروز عرضه شدهاند. اما مسئله اصلی درباره خودروهایی است که از قبل تولید میشدهاند و قیمتهایشان بهروزرسانی نشده است. این کارشناس خودرو اظهار کرد: خودروسازها معتقدند که بسیاری از این محصولات با زیان تولید میشوند. این موضوع در صورتهای مالی آنها نیز تأیید شده است. زیان تولید در خودروهای مختلف متفاوت است، اما در بسیاری موارد قیمت فروش حتی هزینه تولید و مواد اولیه را پوشش نمیدهد. به همین دلیل، افزایش قیمت در آینده اجتنابناپذیر است، چه این افزایش بر اساس دستورالعمل رقابت و سیاست فعلی انجام شود و چه در صورت عرضه خودرو در بورس، که احتمالاً باعث افزایش قیمتها در مقایسه با وضعیت فعلی خواهد شد.
تأثیر آزادسازی و بهروزرسانی قیمتها
وی عنوان کرد: افزایش قیمتها عمدتاً در سطح کارخانه اتفاق خواهد افتاد. اگر نوسانات ارزی نداشته باشیم و عرضه خودرو بهاندازه کافی باشد، افزایش قیمت در بازار آزاد احتمالاً کمتر خواهد بود. برای مثال، اگر قیمت کارخانهای خودروها حدود ۳۰ درصد افزایش یابد، این افزایش در بازار آزاد ممکن است حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد.
شجاعت با اشاره به همه جوانب آزادسازی قیمت خودرو بیان کرد: البته برخی از محصولات که در حال حاضر در بازار مشتری ندارند، حتی با افزایش قیمت نیز تأثیر چندانی در بازار نخواهند داشت. زیرا وقتی خودروسازها قیمتهای خود را بهروز کنند و عرضه افزایش یابد، خریداران خودرو صفر بیشتر به سمت خرید مستقیم از کارخانه سوق پیدا میکنند و تقاضا در بازار آزاد کاهش مییابد. این روند میتواند به تدریج قیمت کارخانهای و قیمت بازار را به هم نزدیک کند، که هم به نفع خودروسازان است و هم مشتریان.
شجاعت با اشاره به همه جوانب آزادسازی قیمت خودرو بیان کرد: البته برخی از محصولات که در حال حاضر در بازار مشتری ندارند، حتی با افزایش قیمت نیز تأثیر چندانی در بازار نخواهند داشت. زیرا وقتی خودروسازها قیمتهای خود را بهروز کنند و عرضه افزایش یابد، خریداران خودرو صفر بیشتر به سمت خرید مستقیم از کارخانه سوق پیدا میکنند و تقاضا در بازار آزاد کاهش مییابد. این روند میتواند به تدریج قیمت کارخانهای و قیمت بازار را به هم نزدیک کند، که هم به نفع خودروسازان است و هم مشتریان.
مزایای بهروزرسانی قیمتها
وی با بیان اینکه بهروزرسانی قیمتها چند مزیت دارد، به مزایای این موضوع اشاره کرد:1. ٫افزایش عرضه: خودروسازها میتوانند با تولید بیشتر نیاز بازار را تأمین کنند.2. بهبود زنجیره تولید: افزایش قیمتها باعث بهبود وضعیت مالی خودروسازها و در نتیجه بهبود عملکرد آنها در کیفیت محصولات میشود.3. دسترسی بهتر مشتریان: با افزایش عرضه، مشتریان راحتتر میتوانند خودروهای موردنظر خود را خریداری کنند.
چالشهای احتمالی
این کارشناس خودرو اظهار کرد: با این حال، اگر قیمتها پس از بهروزرسانی دوباره برای مدتی طولانی ثابت بمانند و تورم یا نوسانات ارزی شدید رخ دهد، این مزایا پایدار نخواهند بود و مشکلات فعلی ادامه پیدا خواهند کرد. وی در نهایت خاطر نشان کرد: برای مشتریانی که توان مالی آنها محدود است و تنها قادر به خرید خودروهای ارزانقیمت مانند پراید بودند، آینده بازار پیچیدهتر خواهد بود. خودروهایی که از رده خارج شدهاند، معمولاً جایگزین مناسبی در بازار ندارند، و قیمت خودروهای دست دوم و کارکرده همچنان وابسته به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خواهد بود، نه صرفاً قیمت کارخانه. در نهایت، موفقیت این تغییرات به اجرای صحیح و پایدار سیاستهای قیمتگذاری و مدیریت بازار بستگی دارد.
اولین نفر امتیاز دهید
نظر شما چیست؟