گروه بهمن شاخص بخش خصوصی خودروسازی در 73 سالگی

۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
گروه بهمن

به گزارش مثبت خودرو، اگرکسی قصد داشته باشد که نقش بخش خصوصی در صنعت خودروسازی را به طور دقیق بررسی کند ، به نظرمی رسد که باید آن را به قبل و بعد سال 95 و خصوصی شدن گروه بهمن تقسیم کند.جایی که در کمتر از 10 سال گروه بهمن به شاخض بخش خصوصی خودروسازی […]

به گزارش مثبت خودرو، اگرکسی قصد داشته باشد که نقش بخش خصوصی در صنعت خودروسازی را به طور دقیق بررسی کند ، به نظرمی رسد که باید آن را به قبل و بعد سال 95 و خصوصی شدن گروه بهمن تقسیم کند.جایی که در کمتر از 10 سال گروه بهمن به شاخض بخش خصوصی خودروسازی در 73 سالگی بدل شده است.
همین چند روز پیش علاقمندان به خودرو در ششمین نمایشگاه آفتاب از غرفه ای بازدید می کردند که با تمام زیر مجموعه هایش حضور پیدا کرده بود. حضوری که همراه با رونمایی از 5 محصول جدید از سواری ،کشنده تا موتور سیکلت بود.
محصولاتی که توسط گروه بهمن به معرض دید عموم درآمد و با استقبال همراه شد. دراین رویداد گروه بهمن با هر آنچه که داشت حاضر شده بود؛بهمن موتور ،بهمن دیزل ، سیبا موتور ،بی ام کارز ، اسنا و ایران دوچرخ .
شاید از یک منظر این حضور برای آشنایی بیشتر مصرف کنندگان ومشتریان محصولات وارداتی و مونتاژی صورت گرفته باشد.اما این قصه روی دیگری نیز دارد و آن نشان دادن توانمندی بخش خصوصی به خصوص در شرایط سخت تحریم.
آنچه که در نمایشگاه خودروشهر آفتاب از چشم بازدیدکنندگان عبور کرد تا آنچه که طی سال های اخیر از سوی این شرکت به بازار عرضه شده است ، همگی نشانه ای از 73 حضور مستمر در صنعت کشور دارد.
حضوری که با فراز ونشیب های زیادی همراه شده است.اما مانند تاریخ بخش خصوصی ، فعالیت و عملکرد گروه بهمن را هم باید به دو بخش قبل و بعد خصوصی سازی تقسیم کرد.
البته پیش از آن نیز این گروه فعالیت داشت و اما ارزندگی برند و جلب اعتماد مشتریان تا حد امروز دقیقا از سال 95 به بعد رخ داده است.
ماجرای بهمن از کجا آغاز شد
گروه بهمن73 سال پیش، فعالیت خود را با به ثبت رساندن شرکت “ایران خلیج کو” در شانزدهم بهمن ماه 1331 آغاز کرد. این شرکت در 7 سال نخست، در زمینه ی حمل و نقل دریایی فعالیت داشت و پس از آن با تولید اولین “وانت سه چرخ مزدا” راه جدیدی را آغاز کرد که خیلی زود با تولید وانت های 1000 و 1600 به “کارخانه ی اتومبیل سازی مزدا” تغییر نام داد و سپس نام “ایران وانت” را برای خود برگزید.
“ایران وانت” در مسیر رشد و توسعه در سال 1378، به شرکت چند رشته ای در حوزه های “تولید خودرو”، “بازرگانی” و “سرمایه گذاری” ارتقا یافت و با عنوان جدید “گروه بهمن” ، تولید “خودروی سواری مزدا” را در دستور کار خود قرار داد.این فعالیت ادامه داشت تا بنا به دلایل متعدد ، در سال گروه بهمن ۱۳۹۵ به بخش خصوصی واگذار شد.
این واگذاری منجر به خلق یکی از ارزنده و ارزشمندترین برندهای خودروساز در کشور شد.به نحوی که هم اکنون این شرکت در میان 500 شرکت برتر که در حوزه مختلف صنعتی فعالیت می کنند،موفق به اخذ رتبه 33 شده است.
بنابراین گزارش ، سازمان مدیریت صنعتی هر ساله اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران می‌کند. این رتبه بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه های صنعتی، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می شود.
گروه بهمن در این دوره از ارزیابی رتبه 33 را از فروش 559,637.1 میلیارد ریال در بین 100 شرکت برتر بدست آورده است. فروش سال 1401 این شرکت 341,378.1 میلیارد ریال بوده است که شاهد رشد فروش هستیم.
شرکت بهمن موتور نیز رتبه 65 را در بین 100 شرکت برتر بدست آورد. فروش این شرکت در سال 1402 ، 323,996.1 میلیارد ریال و شاهد رشد فروش نسبت به سال 1401 هستیم ( فروش 1401 ، 194,931.9 میلیارد ریال بوده است).
لازم بذکر است گروه بهمن باایجاد بیش از 7500 شغل یکی از کارافرینان مهم بهش خصوصی است
این آمارومروری بر تاریخچه گروه بهمن نشان می دهد که بخش خصوصی خودروسازی می تواند در صورت مهیا بودن شرایط بار تعادل و تنظیم بازار را به دوش بکشد و هم می تواند رقابت را سنگین و بیشتر کند.
نگاهی به نوع برنامه ریزی و حرکت های توسعه محور بعد از خصوصی شدن گروه بهمن از سوی شرکت های خودروساز دیگر نشان می دهد که این شرکت تنها باعث ارتقاءخود نشده ، بلکه به شاخص بخش خصوصی خودروسازی تبدیل شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟