ایران خودرو – IKCO: آغاز نوآوری در صنعت خودروسازی ایران
شرکت ایران خودرو، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی در ایران، فعالیت خود را با سرمایهای ابتدایی به میزان ۱۰۰ میلیون ریال آغاز کرد. این شرکت در ابتدا با مونتاژ اتوبوسهای مدل «LP»، که شاسیهای آن از آلمان تأمین میشد، به عرصه تولید وارد شد.
در سال ۱۳۴۵، ایران خودرو به توافقی با شرکت روتس انگلستان رسید تا مدل مشهور پیکان را تولید کند. بدین ترتیب، یک سال بعد، کارخانهای با نام «ایران ناسیونال» به سرمایهای نزدیک به ۴۰۰ میلیون ریال راهاندازی شد. این کارخانه با تجهیزات مدرن و امکانات گسترده، روزانه توانایی مونتاژ ۱۰ دستگاه خودروی سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون را داشت.
در اوایل سال ۱۳۵۷، ایران خودرو مذاکراتی با پژو فرانسه آغاز کرد تا مدل جدیدی از خودروها را تولید کند. نتیجه این مذاکرات، توافق بر سر تولید پژو ۳۰۵ بود. اما با وقوع انقلاب اسلامی، صنایع به دولت منتقل شد و پروژهها به حالت تعلیق درآمدند.
پس از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷، ایران خودرو قراردادی سهساله برای تولید پژو ۴۰۵ به امضاء رساند. همچنین، به دلیل تعطیلی کارخانه تالبوت، مدل پیکان با موتور ۱۸۰۰ پژو به بازار عرضه شد.
در راستای گسترش سبد محصولات، ایران خودرو به مرور زمان مدلهای جدیدی از جمله سمند، پژو ۲۰۶، پارس و رانا را معرفی کرد. همچنین در سال ۱۳۹۰، با همکاری رنو، مدل تندر۹۰ به مجموعه محصولات این شرکت اضافه شد که نشان از تنوع و گسترش همکاریهای بینالمللی ایران خودرو داشت.
ایران خودرو به تولید خودروهای سواری و تجاری سنگین ادامه میدهد و به دنبال ارتقاء و توسعه محصولات خود است.