ریشه های افزایش قیمت خودروهای مونتاژی

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
قیمت

در روزهای اخیر برخی محصولات جدید با رشد قیمت همراه شده اند.رشدی که با تعجب و واکنش های متفاوتی روبرو شده است.طبق روال معمول برخی این موضوع را به خودروسازان بخش خصوصی و سوء استفاده از وضعیت فعلی ارتباط داده اند.اما ریشه های افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در جای دیگر ریشه دارد .

به گزارش پایگاه خبری مثبت خودرو، افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در ماه های اخیر برای بسیاری از مصرف کنندگان ایجاد پرسش کرده است. به گفته آنها غیر از مدت اخیر که قیمت ارز به دلیل تنش های منطقه ای با نوسان صعودی همراه بوده ، این عامل موثر در تولید با ثبات نسبی همراه بوده است.بنابراین آیا افزایش قیمت خودروهای مونتاژی می تواند دلیلی جز کسب سود بیشتر داشته باشد؟

ین موضوع در حالی مطرح می شود که از یک سو بازار خودرو با رکود همچنان درگیر است و از سوی دیگر رقابت در آن سخت تر شده است.با این تفاسیرآیا خودروسازی می تواند صرفا برای کسب سود،اقدام به افزایش قیمت کند؟ بنابراین باید دید که علت این کار چیست و چه عواملی منجر به قیمت های جدید شده است.درواقع علت این امر را باید در دستورالعمل ها و بخشنامه ها و همچنین افزایش هزینه های تولید و موثر بر قیمت تمام شده جست و جو کرد.افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله یکی از اصلی ترین دلایلی به شمار می رود که خودروسازان غیر دولتی را مجبور به افزایش قیمت ها کرده است.

دولت سیزدهم در اواخر سال گذشته ، در پوشش حمایت از تولید داخل حقوق ورودی قطعات منفصله را به شدت افزایش داد. البته آنها هدف از این کاررا تعمیق داخلی سازی عنوان کردند.

اما آیا واقعا در شرایط فعلی اقتصاد و از آن مهمتر تحریم و قطع ارتباط با خودروسازان بزرگ و عدم توان ورود تکنولوژی های جدید،چنین اتفاقی در مدت کوتاه و با سرعت زیاد امکان پذیر است.با این حال دولت سیزدهم،بدون توجه به این مسائل بر این موضوع پافشاری کرد و تعرفه ورودی قطعات منفصله که تولید داخل ندارند را به شرح زیر افزایش داد:

“حجم موتور 1500،زیر 20 درصد داخلی سازی افزایش از 32 به 55 درصد، بین 20 تا 55 درصد داخلی سازی از 20 به 32بالای 50درصد داخلی سازی کاهش از 10 به 5 درصد،
حجم موتور 1500 تا 2000 با کمتر از 20 درصد داخلی سازی از 32 به 95 درصد،بین 20 تا 50 درصد داخلی سازی از 20 به 75 درصد،
بالای 50 درصد داخلی سازی 5درصد باقی مانده استحجم موتور بالای 2000 سی سی ،
زیر 20 درصدداخلی سازی افزایش از 55 به 35 درصد،
بین 20 تا 50 درصد داخلی سازی از 32 به 95 بالای 50 درصد داخلی سازی 5 درصد تغییر نکرده است.
این تعرفه ها از یک سو هزینه تولید را به شدت افزایش داده است.بعضی از خودروسازان در نیمه نخست سال جاری بالارفتن هزینه ها را در قیمت های جدید اعمال کردند و بعضی دیگر با توجه به وضعیت موجودی قطعات که با تعرفه های قبلی سفارش گذاری کرده بودند،قیمت های جدید را اعمال نکردند. اما در فروش های جدید دیگر امکان ادامه با وضعیت سابق وجود نداشت و آنها چاره ای جز اعمال این قیمت ها در پیش نداشتند.
اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟