قطعی سامانه جامع مانع از ترخیص خودروهای وارداتی شده و به عنوان یک مشکل به دیگر مشکلات بازارخودرو افزوده شده است. این انتظار وجود دارد حداقل با گذشت بیش از 2 سال حداقل دیگر نباید شاهد چنین مشکلاتی در مسیر ترخیص و تحویل خودروهای وارداتی بود.
به گزارش مثبت خودرو، با گذشت بیش از 2 سال از آغاز واردات خودرو به نظر می رسد که هنوز سیستمی که در این مسیر فعال است به تکامل لازم نرسیده و همچنان مشکلات عدیده ای در مسیر واردات خودرو و تحویل و عرضه به موقع وجود دارد.
این در حالی است که از یک سو شرکت ها با توجه به شدت رقابت ایجاد شده ، درصدد این هستند که بتوانند در زمان مقرر تعهدات خود را ایفا کنند و از سوی دیگر بتوانند شرایط ثبت سفارش مجدد خود را فراهم کنند.
درهمین حال آنها باید چالش های دیگری نیز دست و پنجه نرم کنند ، ضمن اینکه تعریف تعرفه 100 درصد و بلاتکلیفی درباره سرنوشت این مساله ، شرایط را برای آنان پیچیده تر کرده است.
دراین گیر و دار حالا آنها گرفتار سامانه جامع تجارت و قطعی بیش از 20 روز آن شده اند. به نحوی که این بار گمرکات به انبار خودروهای وارداتی بدل شده است.
بنا بر اظهارات شرکتهای واردکننده خودرو سامانه جامع تجارت بیش از 20 روز است که قطع شده و امکان ترخیص خودرو فعلا وجود ندارد.البته این سامانه برای مدت کوتاهی در ساعات اداری باز بوده و کار می کند اما زمان کافی برای طی شدن فرایندهای ترخیص را در اختیار وارد کنندگان قرار نمی دهد . به همین علت در حال حاضر ترخیص خودرو از گمرکات متوقف شده است.
این مساله برای هیچ یک از طرفین یعنی واردکننده و خریدار قابل پذیرش نیست. اما در عین حال تمام هزینه های مرتبط باید پرداخت شود.
به بیان دیگر در شرایطی که واردکننده نقشی در دپو خودروها در گمرکات ندارد باید هزینه های مربوطه ازجمله انبارداری و تاخیر را پرداخت کند.
البته این بخشی از هزینه هایی است که این شرکت ها باید بپردازند. خواب سرمایه و طولانی شدن زمان بازگشت سرمایه ، طولانی تر شدن زمان تخصیص ارز و فرسایشی شدن این فرایند در کنار لزوم پاسخگویی به مشتریان از دیگر چالش هایی به شمار می رود که واردکنندگان به دلیل قطعی سامانه جامع تجارت با آن مواجه شده اند.
اگر دقیق به موضوع نگاه شود ، این مساله کاملا به وزارت صمت و گمرک مربوط می شود. یعنی متولی اصلی به جای رفع موانع خود به عنوان یک دست انداز در مسیر ترخیص خودروهای واقعی عمل می کند.
این در شرایطی است که نوسانات ارزی هم می تواند در حجم و تیراژ واردات تاثیر داشته باشد. در عین حال هر روز به هزینه های این شرکت ها و اعتراض مشتریان اضافه می کند.
دورد برشمامن جانباز ٥٥ درصد هستم واز شركت شما يك دستگاه ويد لندر خريداري كرده ام يك سوال از شما اين مشكل شامل گمرك غرب تهران هم مي شود??به كفته شركت شما ماشين درگمرك غرب تهران است. ممنون ميشم جواب بديد.