سوی دیگر رابطه خودرویی ایران و چین بدون توافق با آمریکا

۲۷ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۰
خودرو

مثبت بودن دورجدید مذاکرات ایران و آمریکا موجب شکل گیری دیدگاهی روشن نسبت به آینده بازار خودرو شده است. بسیاری بر این باور هستند که به نتیجه رسیدن این مذاکرات می تواند منجر بهبود شرایط شود.اما اگر طرفین به نتیجه نرسند چه ؟ سوی دیگر رابطه خودرویی ایران و چین بدون توافق با آمریکا چه خواهد بود؟

به گزارش مثبت خودرو، دیروز شنبه 23 فروردین 1403 دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا در مسقط پایتخت عمان به پایان رسید. مذاکراتی غیر مستقیم که به گفته مقامات دو کشور فضای مثبتی داشته است.

نفس مذاکره با توجه به دامنه تحریم ها اثرات کوتاه مدت و روانی بر بازار داشته است. به طور طبیعی با گشایش های بین المللی شرایط و فضای جدید پیش روی خودروسازی کشور باز خواهد شد. اما باید در نظر داشت که این مذاکرات می تواند سوی دیگر نیز داشته باشد. یعنی طرفین نتوانند به نتیجه برسند. بنابراین باید دید در صورتی که توافقی حاصل نشود ، خودروسازی کشور چه سمت و سویی خواهد یافت.

دراین شرایط اثرات منفی عدم دستیابی به توافق در وهله اول می تواند باعث جهش نرخ ارز و افزایش قیمت تمام شده شود.

همچنین با ادامه‌دار شدن تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی باز هم حاضر به همکاری با خودروسازان ایرانی نبوده و همکاری ایرانی ها با شرکای چینی با هزینه‌های بالا انجام خواهد شد. ادامه روند موجود منجر به کند شدن روند به‌روزرسانی فناوری  تولید خودرو،وابستگی بیشتر به قطعات  چینی و  کاهش کیفیت و توان رقابت‌پذیری محصولات داخلی می شود.

با تحریم‌های مالی و محدودیت در نقل‌وانتقال ارز، واردات مواد اولیه، قطعات و حتی تجهیزات خطوط تولید با هزینه بیشتری انجام می‌شود که به‌طور مستقیم بر قیمت خودرو در بازار داخلی تأثیر می‌گذارد.

عدم توافق باعث تداوم فضای نااطمینانی در اقتصاد کلان کشور می‌شود. خودروسازان نمی‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه محصولات یا افزایش صادرات داشته باشند. این موضوع بر استراتژی‌های تولید و حتی کیفیت خودروها نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

در نبود ارتباط مستقیم با شرکت‌های اصلی خارجی، مونتاژ با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

به بیان ساده تر ادامه روند موجود علاوه براینکه سیاستگذاران را در بهبود شرایط تولید  و سرمایه گذاری با چالش های بیشتری مواجه می کند،موجب می شود که روند تولید درایران کندتر از گذشته انجام شود.چرا که از یک سو منابع ارزی و درآمدی کشور محدودتر خواهد شد و از سوی دیگر این منابع محدود ابتدا به سمت اقلام ضروری هدایت خواهد شد.

دراین شرایط که تکالیف بودجه ای منجر به افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی و تولید داخل خواهد شد ، بازار خودرو را با رکود و افزایش قیمت بیشتر همراه می کند.

بنابراین به نظر می رسد که برای عبور و خروج از وضعیت فعلی باید در همین مذاکرات به یک راه کار بلند مدت از زاویه برابر رسید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟