دردورجدید واردات شرکت های تولید کننده نیز بخشی از سبد محصولات خود را به خودروهای وارداتی اختصاص داده اند.اما به نظر بخش از مجلس اعتقاد دارد که با واردات خودرو توسط خودروسازان قطعا کاهش قیمت خودرو محقق نمی شود .آیا این ادعا را می توان به سازمخالف مجلس علیه خودروسازان در زمینه واردات تعبیرکرد.
به گزارش پایگاه خبری مثبت خودرو، به تازگی یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه بخش مهمی از آیین نامه داخلی واردات خودرو دارای ایراد بود ،اظهارکرده است: “در این قانون تلاش شده است که مشکل انحصار خودرو حل شود و افراد حقیقی بتوانند در این امر مشارکت کنند. اگر واردات قانونی خودرو انجام شود قطعا توازن خوبی ایجاد می شود.
علی حدادی تاکید کرده است: مطمن هستیم که با واردات خودرو تاثیرات خوبی روی قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود و انحصار تولید داخلی نیز شکسته خواهد شد. همچنین بحث مصرف بالای بنزین نیز در این رویکرد تا حدود زیادی سامان دهی می شود.اما اگر قرار است که این واردات از طریق خودروسازان انجام شود قطعا کاهش قیمت خودرو انجام نمی شود که جلوی این امر را گرفته ایم و تلاش داریم که دولت نیز قانون مجلس را رعایت کند زیرا اگر قانون به درستی اعمال نشود این امر محقق نمی شود.”
در این شرایط با توجه به صحبت های این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این پرسش پیش می آید که آیا تولیدکنندگان دیگر مجاز به واردات خودرو نیستند یا اینکه برنامه دیگری برای آنان در نظر گرفته شده است.
درواقع مشخص نشده است که منظور وی از انحصار چیست؟در بخش واردات کدام خودروساز انحصار ایجاد کرده است ؟ با توجه به تعدد و تنوع واردکنندگان آیا اصولا انحصار امکان پذیراست ؟ آیا این نماینده به آمار ارائه شده توجهی داشته است ؟ آیا ارز این اجازه را می دهد ؟ آیا تولیدکنندگانی که خودروهای وارداتی را به سبد محصولات خود اضافه کرده اند ، قراردادی انحصاری منعقد کرده اند ؟ به نظر می رسد که این نماینده مجلس باید به صراحت و به طور شفاف منظور خود از انحصار را بیان کند.
به بیان دیگر باید مشخص کند که آیا قرار است به طور کل دست تولید کنندگان از واردات کوتاه شود یا سازوکاردیگری در پیش گرفته اند ؟
طبق قانون تمام افراد حقیق و حقوقی می توانند با اخذ مجوزهای لازم نسبت به واردات اقدام کنند. به طور طبیعی شرکت های خودروساز و واردکنندگانی که بعد از تحریم ها به جرگه تولید کنندگان پیوسته اند هم مشمول این قانون می شوند.
بنابراین پرسش دیگر این است که اگر واردات خودرو توسط خودروسازان منجر به کاهش قیمت ها نشود ، فعالان جدید واردات این خواسته و مطالبه عمومی را محقق خواهند کرد؟ آیا بهتر نیست به جای این گونه انحصار زدایی ، مقدمات خروج دولت از بنگاه داری و قیمت گذاری دستوری فراهم شود؟
نظر شما چیست؟