به گزارش مثبت خودرو، SUV سیتروئن C5 ایرکراس جدید، جادار، راحت و با پیشرانهای برای هر سلیقهای، واقعاً به صرفه است. سیتروئن C5 ایرکراس با طراحی جسورانه، پیشرانهی بنزینی، هیبریدی یا برقی و تمرکز عمیق بر راحتی و رفاه سرنشینان، برای سال 2025 دوباره متولد شده است. نسل دوم ایرکراس در مقایسه با مدل قبلی […]
به گزارش مثبت خودرو، SUV سیتروئن C5 ایرکراس جدید، جادار، راحت و با پیشرانهای برای هر سلیقهای، واقعاً به صرفه است.
سیتروئن C5 ایرکراس با طراحی جسورانه، پیشرانهی بنزینی، هیبریدی یا برقی و تمرکز عمیق بر راحتی و رفاه سرنشینان، برای سال 2025 دوباره متولد شده است.
نسل دوم ایرکراس در مقایسه با مدل قبلی خود که اکنون هشت سال از آن میگذرد، جهش بزرگی به جلو داشته است. این SUV به طور قابل توجهی رشد کرده و صندوق عقب 651 لیتری را ارائه میدهد و فضای صندلی عقب جادارای در کلاس خود دارد، اگرچه در واقع با خودروی خواهر خود، Vauxhall Grandland، که ابعاد بیرونی یکسانی دارد، برابری میکند.
این شاسیبلند جدید به لطف سیستم تعلیق هوشمند و صندلیهای فومی با تکیهگاههای جانبی قابل تنظیم برای تطبیق با بدن شما، نویدبخش تحقق فلسفه سیتروئن در زمینه راحتی است. انتظار میرود C5 ایرکراس جدید برای مدل پایه هیبریدی حدود 30.000 پوند قیمت داشته باشد، و مدل پایه برقی C5 ایرکراس یو از حدود 35.000 پوند شروع میشود.
سیتروئن C5 ایرکراس: طراحی جدید
سیتروئن زبان طراحی جدید خود را با هاچبک جدید C3 و C3 ایرکراس معرفی کرد و C5 ایرکراس آن را با سطوح زاویهدار و گرافیک مدرن به طرز چشمگیری توسعه داده است.
آیرودینامیک، فرم کلی را شکل داده است، با ارتفاع کلی کمتر از مدل قبلی خود و رقبایی مانند تویوتا RAV4 و داچیا بیگستر، به علاوه سقفی که پس از صندلیهای عقب شیبدار میشود ، که برای به حداکثر رساندن برد نسخه الکتریکی حیاتی است. با این حال، هنوز 200 میلیمتر فاصله از زمین وجود دارد که توسط چرخهایی با قطر تا 20 اینچ افزایش یافته است.
چشمگیرترین ویژگی آیرودینامیکی، شیار بالای گلگیر عقب است که هوا را در امتداد کنارهها و از طریق دو نوار باریک چراغ عقب که از بدنه بیرون زدهاند، هدایت میکند.
مدیرعامل برند سیتروئن گفت: «فکر میکنم این چراغ، نشانهای از این خودرو خواهد بود. زیباست، بسیار اصیل است. اگر چراغ عقب [در کانسپت ۲۰۲۴] روی خودروی تولیدی نبود، هرگز آن را نشان نمیدادیم، زیرا این یک ویژگی بسیار قوی است و ما واقعاً میخواستیم آن را داشته باشیم.»
تیم طراحی، به رهبری پیر لکلرک، طرح چراغهای C شکل C3 را به سه نوار افقی قرمز تبدیل کردهاند که توسط یک پنل براق مشکی در سر تا سر درب صندوق (به صورت عمودی برای به حداکثر رساندن فضای بار) به هم متصل شدهاند. مدیر طراحی سیتروئن گفت که چراغهای عقب یک تکه که در قاب درب صندوق عقب تعبیه شدهاند، ارزانتر از چراغهای رایج امروزی هستند. «چرا باید برای این مدل چراغ ها هزینه کنیم وقتی سیتروئن سعی میکند خودروهای مقرون به صرفه بسازد؟ و نکته جالب در مورد این مدل طراحی این است که متوجه خط برش [جایی که صندوق عقب باز میشود] نمیشوید.»
این طرح چراغ در جلو پنجره هم مشاهده می شود، جایی که دو نوار افقی و دو مکعب، چراغهای روشنایی روز را تشکیل میدهند .این لامپها شامل 20 عدد LED هستند که روشن و خاموش میشوند تا از خیره شدن ترافیک روبرو یا راننده C5 از انعکاس نور در علائم جادهای جلوگیری کنند.
تمام این عناصر افقی برای برجسته کردن عرض C5 و ایجاد ظاهری قوی به آن طراحی شدهاند – حتی اگر از مدل قبلی خود عریضتر نباشد. با این حال، این SUV با طول 4652 میلیمتر، بسیار طویلتر شده و 152 میلیمتر افزایش طول داشته است.
طراحی داخلی
مدیرعامل سیتروئن ادامه داد: «در C5 ایرکراس، ما واقعاً میخواستیم خودرویی بزرگ بسازیم، نه به خاطر خودِ آن، بلکه برای فضا و راحتی. این چیزی است که واقعاً، واقعاً ما را به جلو میراند. فضایی که در ردیف دوم دارید شگفتانگیز است.»
و به لطف سیستم تعلیق هوشمندانه سیتروئن ، سرنشینان باید احساس راحتی زیادی داشته باشند. این کمکفنرهای ویژه، انرژی را هنگام فشرده شدن و برگشت سیستم تعلیق جذب میکنند و هرگونه ضربه ناخوشایند را از بین میبرند. این فناوری کمهزینه که برای اولین بار در C5 ایرکراس نسل قبلی نصب شد، در سراسر طیف محصولات سیتروئن گسترش یافته است و کیفیت سواری را بهبود میبخشد.
داشبورد و فناوری
طراحی و فناوری کابین نیز برای افزایش رفاه در نظر گرفته شده است. داشبورد با پارچه خاکستری روشن پوشانده شده است و صندلیهای پارچه ای آن را میتوان به صورت الکتریکی در 10 جهت تنظیم کرد و دارای عملکردهای گرمایش، تهویه و ماساژ است. همه اینها به رفاه و راحتی سرنشینان میافزاید. رئیس طراحی با افتخار به من گفت: «با C5 Aircross، ما با طراحی داخلیای برگشتهایم که ۲۰۰ درصد سیتروئنی است! این کابین را نمیتوان با پژو یا DS اشتباه گرفت.»
نورپردازی محیطی، با طیف هشت رنگ طراحی شده است ، هرچند سقف شیشهای بزرگ احتمالاً برای خریداران بریتانیایی یک گزینه اصلی خواهد بود.
یک صفحه لمسی بزرگ و پرترهمحور، داشبورد را به دو قسمت تقسیم میکند، نه تنها بزرگترین صفحه نمایش سیتروئن، بلکه بزرگتر از هر چیزی از برندهای دنیا، یعنی Stellantis، که شامل پژو، Vauxhall ، DS و آلفا رومئو میشود.
چند کنترلر فیزیکی برای تهویه مطبوع وجود دارد، اما بیشتر عملکردها به صورت دیجیتالی کار میکنند. صفحه لمسی دارای چند عملکرد است- تنظیم دما، وضعیت اتصال تلفن همراه و دسترسی به رسانه/تلفن/ناوبری/صفحه اصلی، اطلاعات و سرگرمی،دستیار صوتی، وضعیت شارژ خودروی برقی و دسترسی به صندلی یا گرمکن فرمان را نشان میدهد – مگر اینکه آن را سفارشی کنید.چهار سوکت شارژ USB-C هم وجود دارد – دو عدد در پشت کنسول وسط و دو عدد برای تلفنهای سرنشینان جلو.
کلاستر 10 اینچی راننده شامل اطلاعات خودرو نظیر شارژ باتری یا سوخت، سرعت سنج، تنظیم حالت های رانندگی، تنظیم چراغ ها و… می شود

موتورها و مشخصات
سیتروئن چند تیپ از این خودرو را عرضه می کند: هیبریدی خفیف، پلاگین هیبریدی و برای اولین بار قدرت الکتریکی خالص .
ترکیب موتورها، که همگی قدرت را به چرخهای جلو میفرستند، شامل موارد زیر است:
C5 ایرکراس هیبریدی خفیف : موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و موتور کمکی الکتریکی خفیف ۴۸ ولتی و گیربکس اتوماتیک دو کلاچه شش سرعته.
C5 ایرکراس پلاگین هیبریدی : موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت ۱۹۲ اسب بخار و موتور الکتریکی کمکی پلاگین هیبریدی با باتری ۲۱ کیلووات ساعت و گیربکس اتوماتیک دو کلاچه هفت سرعته.
ایرکراس C5-E : موتور الکتریکی ۲۱۱ اسب بخاری، با باتری ۷۳ کیلووات ساعتی، یا موتور الکتریکی ۲۲۸ اسب بخاری با باتری ۹۷ کیلووات ساعتی.
سیتروئن بر حداکثر پیمایش مدلهای الکتریکی ایرکراس خود تأکید دارد. این مدل پلاگین هیبریدی دارای یک باتری ۲۱ کیلووات ساعتی است که ظاهراً برای برد الکتریکی 85 کیلومتر به طور متوسط مناسب است. در کنار مخزن سوخت ۵۵ لیتری، این C5 ایرکراس با یک بک پر میتواند نزدیک به 960 کیلومتر را پیمایش کند.
دو نسخه الکتریکی ارائه میشود: ایرکراس سطح پایه با باتری ۷۳ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی ۲۱۱ اسب بخاری همراه است و طبق چرخه آزمایش WLTP، 520 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل پیمایش میکند.
با انتخاب باتری بزرگتر 97 کیلووات ساعتی، یک موتور 228 اسب بخاری و حداکثر برد 680 کیلومتری خواهید داشت. این نسخه با شارژر فوق سریع 160 کیلوواتی در 27 دقیقه از 20 تا 80 درصد شارژ میشود.
به گفته مدیر عامل این برند، C5 ایرکراس تا پایان سال به بریتانیا میرسد.
نظر شما چیست؟