براساس آمار آبی پوشان کرمان موفق به کسب جایگاه سوم تولید در کشور شده و در صدرجدول تولید کنندگان بخش خصوصی قراربگیرند. این مساله نشان می دهد که کرمان موتور در مسیر درست خودروسازی قرار گرفته و همچنین می تواند نشان دهنده تفاوت دیدگاه یک خودروسازی خصوصی با یک تولید کننده دولتی باشد.
به گزارش مثبت خودرو، آبی پوشان کرمانی که از جمله متقاضایان خرید سهام سایپا به شمار می آمدند ، در هفت ماهه ابتدایی سال جاری با توجه به وجود مشکلاتی نظیر قطعی برق ، قیمت گذاری دستوری ، نوسان نرخ ارز، چالش نقدینگی و افزایش هزینه های تولید اعم از دستمزد و مواد اولیه و همچنین شرایط مبهم آینده اقتصادی – سیاسی خود را به عنوان سومین خودروساز کشور معرفی کنند. ضمن اینکه با تیراژ بیش از 35 هزار دستگاه جایگاه اول خودروسازان بخش خصوصی را نیز به خود اختصاص داده اند.
به نظر می رسد که خود کرمانی ها نیز می دانند که این جایگاه چندان مستحکم نبوده و برای تثبیت آن باید تلاش خود را دو چندان کنند. ولی نکته قابل توجه و حائز اهمیت نباید در این گونه عناوین گم شود.
بلکه نکته اصلی در این تغییر جایگاه را باید به تفاوت دیدگاه دو مدل خودروسازی ، یعنی خصوصی و دولتی نسبت داد. خودروسازی که به رغم تمام موانع براساس استراژی و برنامه ریزی اش حرکت را آغاز کرده است. حرکتی که طبق اعلام این شرکت قرار است تا سال 1408 کرمان موتور را به عنوان ارزش مندترین برند خودرویی خاورمیانه معرفی کند.
رسیدن به جایگاه سوم تولید کشور حتی به رغم افت نزدیک به 3 هزار دستگاه نسبت به سال گذشته را باید نشانه ای از حرکت در مسیر درست از سوی این خودروساز دانست. در واقع اگر موانع تولید که عمده ترین آن قطعی برقی ، ارز و نقدینگی است در این مسیر قرار نداشت ، قطعا آمار تولید این شرکت مثبت می شد.
با این حال این شرکت خودروساز بزرگ دولتی که این روزها با افت تولید و تاخیر در تحویل ها همراه شده است ، توانسته است محصولات جدید خود را بر پایه پلتفرم بومی اش تولید و عرضه کند. ایگل و شدو از جمله خودروهایی به شمار می آیند که کرمان موتور روی پلتفرم خود تولید کرده است.
در مقابل نارنجی پوشان جاده مخصوص هنوز با گذشت بیش از 4 سال موفق به عرضه و تولید آریا نشده اند. اینکه چرا آبی پوشان کرمانی می توانند اما سایپا نمی تواند دقیقا همان نقطه تفاوت بخش خصوصی و دولتی است.
از یک سو کرمان موتور با شناخت درست بازارتوانست جایگاه خود را به عنوان خودروساز سوم تثبیت کند. از سوی دیگر نوع سرمایه گذاری و انتخاب افراد بر اساس کارایی و عملکرد در این زمینه تاثیر بسیار زیادی دارد.کرمان موتور می داند که باید در برابر مشتریان ، بازار و سهامداران پاسخ گو باشد. اما خودروساز دولتی نیازی نمی بیند و مهم راضی نگهداشتن بالادستی ها است.

نظر شما چیست؟