به گزارش مثبت خودرو، این روزها قیمت بسیاری از مایحتاج و ارزاق عمومی افزایش یافته و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است .اما به نظر می رسد که آینده ایران خودرو،بیشتر از زندگی مردم اهمیت دارد.به نحوی که شهروندان شاهد تقسیم مجلس به مخالفان و موافقان کروزشده اند.این عجیب نیست؟ صنعت خودروسازی کشور […]
به گزارش مثبت خودرو، این روزها قیمت بسیاری از مایحتاج و ارزاق عمومی افزایش یافته و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است .اما به نظر می رسد که آینده ایران خودرو،بیشتر از زندگی مردم اهمیت دارد.به نحوی که شهروندان شاهد تقسیم مجلس به مخالفان و موافقان کروزشده اند.این عجیب نیست؟
صنعت خودروسازی کشور در شرایطی قرار گرفته است که دولت در یک دوراهی عجیب و سخت قرار گرفته است. از یک جهت با توجه به اوضاع اقتصادی کشور،تحریم ها ، افزایش زیان انباشته و نارضایتی عمومی ازخودروهای تولید داخل به خصوص با توجه به قیمت گذاری دستوری توان ادامه دادن به این روش را ندارد.از جهت دیگر،با توجه به هجمه های صورت گرفته نمی تواند برنامه های خصوصی سازی را به درستی پیش ببرد.
دراین شرایط با نزدیک شدن به روز برگزاری مجمع سالیانه ایران خودرو و جدی بودن بحث واگذاری سهام دولتی وخریدآن توسط کروزحجم انتقادها و حملات به کروز و هشدارها به دولت و نهادهای حکومتی مبنی بر عدم واگذاری این سهام به بزرگترین قطعه سازکشور،شکل و شمایل جدیدی گرفته است.
اما نکته ای که برای بسیاری ازشهروندان سوال برانگیز و تعجب آور شده این است که چرا در میان این همه مشکلات معیشتی و افزایش مایحتاج عمومی زندگی مردم ، آینده ایران خودرو و کروز به هم و غم نمایندگان مجلس بدل شده است.
در واقع می توان گفت کروز مجلس را به دو نیم کرده است.بخشی از نمایندگان مجلس به شدت با این واگذاری مخالفت هستند.
مخالفان کروز چه می گویند
به عنوان مثال عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص علت مخالفتها با واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز می گوید: “در حال حاضر، شرکت کروز عمده تأمینکنندهی قطعات خودرو برای شرکت ایران خودرو محسوب میشود. متاسفانه، این شرکت سهامدار نیز هست. در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که یک شرکت مستقل قطعهساز، سهامدار شرکت خودروسازی باشد.
مصطفی طاهری می افزاید: حال اگر سهام خودروسازی به فردی واگذار شود که خود قطعهساز و تامینکنندهی قطعه است، این امر موجب حذف رقابت در بخشهایی از قطعات خودرو میشود و این مسئله به معنای انحصارگرایی است. بدین ترتیب، منافع به شخصی تعلق میگیرد که قطعات را از مجموعه خود تهیه میکند. این در حالی است که زنجیره تامین خودرو، شامل تعداد زیادی قطعهساز است که در این شرایط، دچار آسیب خواهند شد. به عنوان مثال، یک خودرو از حدود 3000 قطعه تشکیل شده است که شامل بخشهای برقی، مکانیکی و سایر موارد میشود. بنابراین، انحصار در این شرایط افزایش مییابد.
مخالف واگذاری قطعه سازان گردن کلفت
نمایندهٔ مردم سبزوارنیز به عنوان یکی دیگر از مخالفان واگذاری سهام ایران خودرو به کروز می گوید: موافق این هستیم خودروسازی در ایران باید خصوصی شود؛ اما خصوصی سازی به معنای واقعی باید اتفاق بیفتد. با اینکه قطعه سازان گردن کلفت به دنبال ایران خودرو باشد و اختصاصی سازی رخ دهد، مخالف هستم.
بهروز محبی نجمآبادی ادامه می دهد: این قطعه سازان به دنبال فضای انحصار سازی ویژه هستند؛ قطعا باید بخش خصوصی درستکار این سهام را بخرد تا فضای رقابتی ایجاد شود؛ مانند بسیاری از کشورها چند خودروساز مهم را داشته باشیم تا بتوانیم موفق شویم.نمونه های خصوصی سازی اشتباه زیادی در کشور داشتیم مانند هفت تپه و هپکو که خصوصی سازی نبوده بلکه اختصاصی سازی بوده است؛ بیت المال را به افرادی که اینکاره نیستند و افرادی که شایستگی این کار را ندارند ، نباید واگذار کرد.
این نماینده مجلس می گوید: مخالف صد در صدی واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز هستم و نامه ای برای این امر امضا کردیم چرا که این شرکت حاشیه و فساد زیادی دارد.
موافقان کروز چه نظر دارند؟
درمقابل نمایندگانی هم هستند که به طور راسخ اعتقاد دارند که سهماداران عمده باید کنترل سهام ایران خودرو را داشته باشند.
درهمین رابطه یک نماینده موافق با اشاره به بحثهای اخیر درباره واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی اشاره می کند: ایران خودرو همواره حیاط خلوت برخی مدیران انتخاباتی یا سیاسی بوده و آنچه هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته منافع ملی است.
علی کشوری می گوید:ایران خودرو قبلا از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شده اما به دلیل دخالت دولتها و تلاش ذینفعان عملا بخش خصوصی نتوانسته به عنوان سهامدار کنترلی بر ایران خودرو داشته باشد. اتفاقی که حالا باید بیفتد واگذاری ایران خودرو به سهامداران واقعی آن است.
کروز همگام با تکنولوژی
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در قامت موافق واگذاری سهام مدیریتی ایران خودرو به کروز، می گوید: شرکت “کروز” همگام با تکنولوژیهای روز است و اگر بتواند به درستی مدیریت کند و یک کرسی در هیأت مدیره خودروسازیها بگیرد، تأثیر مثبتی در شرایط خودروسازی کشور خواهد داشت.
رحیم زارع تصریح می کند: بازار سرمایه میتواند به جذب سرمایهگذاریهای جدید کمک کند که به تسریع در رشد اقتصادی کمک خواهد کرد. همچنین تقویت بازار سرمایه سبب افزایش شفافیت و اعتماد عمومی به اقتصاد میشود. بیش از یک میلیون نفر در صنعت خودروسازی و شرکتهای تابعه قطعهسازی مشغول به کار هستند. باید شرایط کارگران و اشتغال ایجادشده در نظر گرفته شود؛ بنابراین لازم است که برای تقویت این صنعت، برنامهریزیهای دقیق و حمایتهای لازم انجام شود.”
این اظهارات را می توان خلاصه ای از نظرات موافق و مخالف این واگذاری دانست.اما با جست و جویی ساده در فضای مجازی و رصد گفته های این افراد ، چیزی درباره نگرانی از معیشت مردم دیده نمی شود. آیا کروز مهم تراز سفره کوچک شده خانوارهای ایرانی است؟
نظر شما چیست؟