افزایش واردات خودروهای صفر ادامه دار می شود؟

۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
خودروهای-صفر

آخرین گزارش گمرک ازواردات خودرو در حالی منتشر شده است که اتابک اولین روزهای خود به عنوان وزیر صمت دولت چهاردهم را سپری می کند. اما آیا افزایش واردات خودروهای صفر ادامه دار می شود؟

به گزارش مثبت خودرو، بر اساس آخرین آماری که گمرک از واردات خودروهای صفر اعلام کرده ورود خودورهای صفر کیلومتر به کشور سرعت بیشتری پیدا کرده است.

به نحوی که مقایسه تیراژ واردات در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از هزاردرصد  افزایش را نشان می دهد.

ترخیص 15 هزار و ۵۰۴ خودرو از گمرک

در همین زمینه رییس کل گمرک ایران” با اعلام اینکه در 5 ماهه نخست سال جاری 15 هزار و 504 دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است، گفت: ارزش این تعداد خودرو وارداتی به کشور در مدت یاد شده 317 میلیون و 476 هزار دلار بوده است.

محمد رضوانی‌فر در خصوص واردات خودرو سواری در 5 ماهه سال گذشته، افزود: در مدت مشابه سال گذشته تعداد 1309 دستگاه خودرو سواری به ارزش 28 میلیون و 367 هزار دلار وارد کشور شد.

 

وی گفت: در این مدت شرکت‌های معین خودرو ایرانیان با واردات 4518 دستگاه، سایپا با 3108 دستگاه، بهمن موتور با 1350 دستگاه و کرمان موتور با 1517 دستگاه به ترتیب بزرگترین واردکننده خودرو سواری به کشور بودند.”

بررسی آمار5 ماهه نخست سال گذشته و سال جاری نشان می دهد که واردات خودرو از تیراژ خوبی برخوردار شده است.

به بیان ساده تر آمار واردات خودرو درسال گذشته در مجموع 11500 دستگاه بوده است.ولی تا پایان مرداد سال جاری بیش از 15 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.

این میزان واردات از یک سو سبب شده است که قیمت خودروهای وارداتی با افت همراه شوند. اما در همین حال یک مساله می تواند ترمز توقف ریزش قیمت ها را بکشد. آیا این واردات ادامه خواهد داشت ؟

به عبارت دیگر این میزان واردات خودروهای صفر محصول سفارش گذاری های سال گذشته است . چون بازار خودرو از ابتدای سال جاری با مشکل سنگین کمبود ارز مواجه بوده است.

حتی درمقطعی اعلام شد که ثبت سفارش متوقف شده است.البته کمی بعد عنوان شده که مشکلی نیست و کار ادامه دارد.

با این حال این مساله می تواند در روزهای ابتدایی فعالیت اتابک به عنوان وزیر صمت از یک رو مثبت تلقی شود و از سوی دیگر می تواند به یکی از چالش های آینده او بدل شود.

درحال حاضر قیمت ها دربازار خودرو در واکنش به این حجم از واردات کمی عقب نشسته است. ولی آیا مکشلات ارزی اجازه ادامه حرکت را می دهد ؟ این موضوعی است که می تواند با واکنش منفی بازار همراه شده و به یکی از معضلات اتابک در ابتدای راه وزارت بدل شود.

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟