شورای رقابت آینده خصوصی سازی را مبهم کرد/ رای قطعی علیه کروز

۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
شورای رقابت

به گزارش مثبت خودرو، رای هیات تجدید نظرشورای رقابت ، آینده بخش خصوصی را مبهم کرد.هر چند بعد از برگزاری جلسه 15 بهمن ماه جاری ،غیررسمی نظرآنها منتشر شده بود.اما با توجه به حضور و آغاز به کار هیات مدیره جدید به نظر می رسید پرونده خصوصی سازی خودروسازان بزرگ وارد مرحله جدیدی شده است.اما […]

به گزارش مثبت خودرو، رای هیات تجدید نظرشورای رقابت ، آینده بخش خصوصی را مبهم کرد.هر چند بعد از برگزاری جلسه 15 بهمن ماه جاری ،غیررسمی نظرآنها منتشر شده بود.اما با توجه به حضور و آغاز به کار هیات مدیره جدید به نظر می رسید پرونده خصوصی سازی خودروسازان بزرگ وارد مرحله جدیدی شده است.اما حالا همه چیزمبهم به نظرمی رسد.

هیات تجدید نظر شورای رقابت ، با اعلام رای قطعی خود ، بر آنچه که که پیشتردرفضای مجازی منتشر شده بود،صحه گذاشت و حضور نمایندگان کروز در هیات مدیره ایران خودرو را غیر قانونی اعلام کرد.

این رای آینده بخش خصوصی را با ابهام و ایهام زیادی همراه می کند. بر اساس این رای که شورای رقابت آن را لازم الاجرا دانسته است ، نمایندگان کنسرسیوم بخش خصوصی یا به نوشته این رای کروز ، حق حضور در هیات مدیره را ندارند.

هیات تجدید نظر شورای رقابت در رای خود آورده است:

“براساس تصمیم هیئت تجدید نظر شورای رقابت، با توجه به ۱- دسترسی نامحدود شرکت کروز به اطلاعات شرکت ایران خودرو ۲- امکان حضور اعضای هیئت مدیره در کلیه معاونت‌ها و دسترسی به همه گزارش‌ها ۳- اطلاع و اشراف نسبت به تصمیمات محرمانه و بلندمدت شرکت از قبیل سند راهبردی شرکت برنامه‌های بلندمدت شرکت برای تولید محصولات ۴- اشراف و مدیریت کمیته حسابرسی شرکت و دسترسی نامحدود به کلیه مسائل مالی شرکت ۵- دخالت در انتصابات در سطوح مدیریتی شرکت ایران خودرو و شرکت‌های تابعه ۶- ایجاد تفاوت و شکل و محتوای قرارداد‌های منعقده بین شرکت ایران خودرو و شرکت کروز در مقایسه با سایر قطعه‌سازان ۷-‌ تلاش و بهره‌گیری از حضور در هیئت مدیره به منظور حذف قطعه سازان رقیب شرکت کروز و ایجاد انحصار در تولید قطعات برای این شرکت ۸- تعیین قیمت گذاری قطعات خودرو و تحمیل هزینه بیشتر به ایران خودرو که باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شرکت ایران خودرو و اضرار عمومی به مردم و جامعه، تسلط اقتصادی از طریق شرکت‌های مورد شکایت، موجب اخلال در رقابت تشخیص داده شد.

هیئت تجدید نظر شورای رقابت، با استناد به بند ج قسمت دوم ماده ۶۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و جز ۶ بند ط ماده ۴۵ و بند ۶ ماده ۶۱ و ماده ۴۷ همان قانون و بند ت ماده ۵ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ تصمیم شماره ۵۵۳ -۱۴۰۱/۱۲/۱۳ رای قبلی شورای رقابت را تأیید و ابرام کرد.”

این در حالی است که از برگزاری مجمع و انتخاب هیات مدیره جدید کمتر از یک هفته می گذرد و عمر گروه مدیریتی جدید به یک هفته هم نرسیده است. با این حال هیات تجدید نظر شورای رقابت حضور کروز در هیات مدیره ایران خودرو را خلاف رویه رقابتی تشخیص داده و رای صادر شده نیز طبق قانون  لازم الاجرا است.”

بر این اساس به نظر می رسد که همه چیز به نقطه اول خود بازگشته است. البته آنگونه که مخالفان کروز می گویند آنها با خصوصی سازی مشکلی ندارند ،بلکه می خواهند تکلیف این شرکت مبنی بر حضور یا عدم حضور روشن شود.

دراین شرایط مشخص نیست که سرانجام فرمان هدایت آبی پوشان جاده مخصوص در دستان چه کسانی قرار خواهد گرفت؟

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟