درحالی که مصرف روزانه بنزین درایران به شدت از استانداردهای جهانی بالاتر بوده و هزینه های زیادی نیز به اقتصاد کشور تحمیل می کند ، خودروهای هیبرید نه تنها راهی برای کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین به شمار می آید بلکه می تواند اثرات اقتصادی و حتی اجتماعی و صنعتی زیادی به همراه داشته باشد.
به گزارش مثبت خودرو، افزایش مصرف سوخت های فسیلی ، ناترازی مصرف با تولید داخلی و نیاز به واردات ، اختصاص یارانه های ناعادلانه و غیرهدفمند ، تخریب ها غیر قابل جبران بر محیط زیست ، از بین بردن سهم آیندگان و افزایش فشار بر منابع مالی و ارزی کشور تنها بخشی از مضرات و اثرات منفی افزایش استفاده از خودروهای سوخت فسیلی است.
ضمن اینکه بنا برگفته کارشناسان و اقتصاددانان ، تصمیم های غیرعقلایی و ارزان سازی سوخت با اختصاص یارانه ، نه تنها کمکی به گروه های هدف سیاست گذاران نکرده است ، بلکه منجر به استفاده از سهم آنان در مصارف بیشتر شده است. همچنین سوخت ارزان اجازه تولید موتورهای کم مصرف را نیز نداده است.چرا که ازاین محل فشاری به خودروساز و مصرف کننده وارد نمی شود.
درمقابل اما طی سال های اخیر میزان آلودگی هوا و افزایش مصرف بنزین به حدی زیاد شده است که هم منجر به افزایش بیماری هاو آسیب ها شده است و هم دولت ها را برای تامین و جلوگیری از نارضایتی و بحران های اجتماعی در شرایط حساسی قرار داده است.
دراین فضا در زمان صدارات دومین وزیرصمت دولت سیزدهم ، موج استفاده از خودروهای غیر بنزینی اوج گرفت و تمرکز عجیبی در خصوص خودروهای برقی ایجاد شد.
اما به دلیل فقدان زیرساخت های لازم ، ناتوانی در فرهنگ سازی هنوز خودروهای پاک نتواسته اند جای مناسبی پیدا کنند.
با این حال به نظر می رسد که دولت از مسیر اشتباهی سراغ خودروهای پاک رفته است. به نظر می رسد به دلیل عدم آشنایی و همچنین فقدان زیرساخت ها باید ابتدا از خودروهای هیبرید راه را آغاز کرد.
این خودروها با استفاده از موتور برقی و بنزینی نه تنها قابلیت استفاده در تمام مسیرها را دارند بلکه باعث کاهش نگرانی مصرف کنندگان در خصوص تامین سوخت نیز می شوند.
باید در نظر داشت که خودروهای پلاگین هیبرید کاهش 25 تا 35 درصدی مصرف سوخت را به همراه خواهند داشت. به بیان دیگر مصرف میانگین روزانه 120 میلیون لیتر با کاهش میانگین 30 درصد به 90 میلیون خواهد رسید.از یک سو کاهش هزینه ها و از سوی دیگر امکان صادرات مجدد بخشی از افزایش میزان استفاده از این خودروها به شمار می رود.
البته با توجه به حجم بالای خودروهای و موتورسیکلت های فرسوده نمی توان توقع داشت که به سرعت شاهد اثرگذاری خودروهای هیبرید بر مصرف بنزین بود. اما با آغاز این فرایند و گسترش فرهنگ استفاده ازاین خودروها به مرور تقاضا برای خودروهای پاک بیش از پیش افزایش خواهد یافت. مساله ای که نه تنها اثرات اقتصادی و زیست محیطی قابل ارزشی به همراه خواهد داشت ، بلکه می تواند ایران را با پرشی بلند به سمت توسعه فنی و تکنولوژیک این خودروها نیز هدایت کند.
نظر شما چیست؟