بررسی تارا دنده ای + مشخصات فنی و تصاویر

تارا دنده ای

مشخصات فنی تارا دنده ای + مشخصات فنی و تصاویر

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور 1.6 لیتری
تنفس موتور طبیعی
انتقال نیرو جلو
حداکثر قدرت 113 اسب بخار
حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر
جعبه دنده دستی 5 سرعته
شتاب ۰ - ۱۰۰ 12.5 ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 0 در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.1 در ۱۰۰ کیلومتر
کلاس اتاق سدان
ابعاد بدنه 4519 * 1748 * 1466 میلی متر
فاصله محور ها 2652 میلی متر
اندازه تایر 0
حجم صندوق 0 لیتر
حجم باک 50 لیتر
وزن خودرو 1170 کیلوگرم
آلایندگی 0

تارا دنده‌ای

مثبت خودرو: تارا دنده ای، خودرویی در کلاس سدان‌های جمع‌وجور (B-Class)، توسط شرکت ایران‌خودرو طراحی و تولید شده است. این خودرو که بر پایه پلتفرم پژو 301 ساخته شده، به‌عنوان نسخه جایگزین این مدل فرانسوی در بازار ایران معرفی شده است. ایران‌خودرو ابتدا نسخه دنده‌ای تارا را رونمایی کرد و سپس در اوایل سال 1400 این محصول را روانه بازار کرد. تارا دستی، با وجود بهره‌گیری از فناوری داخلی، تلفیقی از مهندسی مدرن و امکانات رفاهی قابل‌توجه را ارائه می‌دهد.

تارا دنده ای
مشخصات فنی تارا دنده‌ای

تارا دنده ای از یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر با سیستم تنفس طبیعی بهره می‌برد که در داخل کشور تولید می‌شود. این پیشرانه که با نام TU5P یا EC5 شناخته می‌شود، 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می‌کند. توان موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. به گفته ایران‌خودرو، شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 12.5 ثانیه است که برای یک سدان شهری قابل‌قبول به نظر می‌رسد.
در بخش سیستم تعلیق، محور جلو به مک‌فرسون مجهز است، درحالی‌که محور عقب از سیستم نیمه‌مستقل با میله پیچشی بهره می‌برد. ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و ترمزهای دیسکی معمولی در عقب وظیفه توقف خودرو را بر عهده دارند. این سیستم با سامانه‌های ایمنی پیشرفته‌ای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، و ترمز کمکی اضطراری (EBA) همراه است.
مصرف سوخت ترکیبی تارا دستی حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. با وزن تقریبی 1150 کیلوگرم، این خودرو در دسته خودروهای نسبتاً سبک قرار می‌گیرد که باعث بهبود راندمان سوخت و کارایی موتور می‌شود.

هرچند تارا دنده ای هنوز در تست‌های تصادف رسمی شرکت نکرده است، اما با توجه به اینکه بر پایه پلتفرم پژو 301 ساخته شده، احتمالاً از استانداردهای ایمنی مشابهی برخوردار است. پژو 301 توانسته سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ دریافت کند که برای خودرویی در این کلاس، نمره قابل‌قبولی محسوب می‌شود.
تارا دستی با استفاده از ورق‌های بدنه Dual Phase، استحکام بالایی در برابر ضربه ارائه می‌دهد. این خودرو همچنین مجهز به دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو است. سیستم‌های کمک رانندگی مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAS) نیز به افزایش ایمنی در شرایط مختلف کمک می‌کنند.

کابین تارا دنده ای
امکانات

تارا دنده ای با وجود اینکه نسخه پایه از این خودرو است، امکانات متنوعی را برای سرنشینان فراهم کرده است. این تجهیزات، ترکیبی از رفاه، تکنولوژی و طراحی کارآمد را ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

– سیستم فرمان: فرمان برقی EPS با طراحی D شکل که به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل مجهز شده است.
– صفحه کیلومتر: طراحی زیبا با کامپیوتر سفری برای نمایش اطلاعات رانندگی، مانند پیمایش و مصرف سوخت.
– سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک: با قابلیت تنظیم دما به‌صورت خودکار.
– یک نمایشگر لمسی برای کنترل سیستم صوتی، پخش موسیقی و اتصال به تلفن همراه.
صندلی‌های پارچه‌ای با تنظیم 6 حالته دستی برای راننده و فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب. صندوق عقب نیز با ظرفیت 640 لیتر، یکی از بزرگ‌ترین فضاها در این کلاس محسوب می‌شود.

تارا دنده ای از امکانات رفاهی متنوعی مانند فرمان برقی EPS با دکمه‌های کنترلی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه کیلومتر دیجیتال با کامپیوتر سفری، سیستم چندرسانه‌ای با نمایشگر لمسی و بلوتوث، صندلی راننده با تنظیم 6 حالته دستی، صندوق عقب جادار با ظرفیت 640 لیتر، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل و جا لیوانی بهره می‌برد و همچنین در بخش ایمنی به دو ایربگ، ترمزهای مجهز به ABS، EBD و EBA، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سنسور فشار باد تایرها (TPMS) و سیستم ISOFIX مجهز است، درحالی‌که آینه‌های جانبی برقی و چراغ‌های جلو و عقب با طراحی مدرن نیز به امکانات خارجی آن اضافه شده‌اند.
تجهیزات ایمنی:
– سیستم کنترل پایداری (ESP)
– سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAS)
– سنسور فشار باد تایرها (TPMS)
– سیستم ایزوفیکس (ISOFIX) برای صندلی کودک

طراحی ظاهری

تارا دنده ای

تارا دنده ای

تارا دستی در ظاهر خارجی تلاش کرده تا با ارائه طراحی متفاوت، هویتی مستقل از پژو 301 داشته باشد. خطوط بدنه با طراحی اغراق‌آمیز و حجیم، ظاهر خودرو را عضلانی نشان می‌دهند. چراغ‌های کشیده جلو، کاپوت حجیم با خطوط تیز، و جلوپنجره‌ای که با خطوط افقی تزئین شده، از ویژگی‌های بخش جلویی خودرو هستند.

در نمای کناری، یک خط برجسته از چراغ‌های جلو تا عقب کشیده شده و خطوط اضافی در پایین درها نمایی شلوغ ایجاد کرده‌اند. رینگ‌های فولادی با طراحی خاص، از فاصله دور شبیه رینگ‌های آلومینیومی به نظر می‌رسند.

بخش عقب خودرو طراحی منحصربه‌فردی دارد. چراغ‌های یکپارچه عقب و خطوط حجیم بدنه در این قسمت جلب توجه می‌کنند. بااین‌حال، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب به‌ویژه در شب، با انتقاداتی همراه است. اگر طراحی این چراغ‌ها بهبود یابد، جذابیت بیشتری به نمای عقب خودرو اضافه خواهد شد.
کابین

در داخل کابین، طراحی ساده و کاربردی تارا دستی شباهت زیادی به پژو 301 دارد. این سبک طراحی، کابینی منطقی و متناسب ایجاد کرده است. استفاده از پلاستیک سخت برای داشبورد و روکش‌های پارچه‌ای برای صندلی‌ها، کیفیت مناسبی ارائه می‌دهند.

کلیدهای شیشه بالابر به سبک خودروهای اروپایی در کنسول میانی قرار گرفته‌اند. وجود یک جا لیوانی در این بخش نیز از نکات مثبت طراحی داخلی است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟