مثبت خودرو؛ رونمایی سهند: در اواسط دهه ۹۰، سایپا خودرویی سدان و جمعوجور با نام ساینا را وارد بازار کرد تا جایگزین پراید شود. ساینا با طراحی ساده و قابل قبول، به سرعت جای خود را در بازار پیدا کرد. اما چندی بعد، دومین خودروساز بزرگ کشور تصمیم گرفت با ایجاد تغییرات ظاهری و فنی در ساینا، خودروی جدیدی به بازار معرفی کند. به این ترتیب، فیسلیفتی از ساینا S با نام سایپا سهند در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. این مدل جدید با طراحی ظاهری و داخلی مدرنتر نسبت به ساینا S و همچنین افزایش امکانات و آپشنها، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد. قرار بود سهند در سال ۱۴۰۳ روانه بازار شود و جایگزین مناسبی برای مدلهای پیشین باشد.
با تغییرات جدید در برنامههای سایپا، تولید این خودرو به پارس خودرو محول شد. این انتقال باعث تغییرات بیشتر در هویت این خودرو شد و نام آن به “سهند پارس خودرو” تغییر پیدا کرد. علاوه بر تغییر نام، یکی از بزرگترین تغییرات، تعویض لوگوی سایپا با نشان پارس خودرو بود. این تغییرات شامل جابهجایی لوگوی سایپا در بخشهای مختلف خودرو مانند جلوپنجره، صندوق عقب و فرمان به لوگوی پارس خودرو بود. به این ترتیب، سهند پارس خودرو به عنوان یک محصول جدید تحت برند پارس خودرو معرفی شد.
مشخصات فنی سهند
در زمینه مشخصات فنی، سهند پارس خودرو تفاوتهای جزیی با ساینا S دارد. از جمله این تفاوتها میتوان به ارتقاء سیستم تعلیق، بهبود کیفیت ساخت داخلی و اضافه شدن ویژگیهای جدید مانند سیستمهای امنیتی و رفاهی پیشرفتهتر اشاره کرد. این خودرو در دو تیپ مختلف ارائه میشود: تیپ S و تیپ G که هرکدام با امکانات و تجهیزات متفاوت به بازار عرضه خواهند شد.
در حالی که سالهاست موتورهای ۸ سوپاپ در صنعت خودرو جهان منسوخ شدهاند، سایپا همچنان محصولات اقتصادی خود را با موتور قدیمی و معروف M15 تولید و عرضه میکند. این موتور که در مدلهای مختلفی همچون تیبا، ساینا و کوییک بهکار رفته، قادر است ۸۷ اسب بخار نیرو به چرخهای جلو ارسال کند. از این رو، نباید انتظار داشت که مشخصات فنی سهند S به طور قابل توجهی از همخانوادههای خود بهبود یافته باشد.
با این حال، سهند پارس خودرو از نسخه جدیدتر این موتور با کد شناسایی M15GSI استفاده میکند. این نسخه با تغییرات مختلفی مانند اصلاحات در سرسیلندر، منیفولد و هدرز، و همچنین تجهیز به سیستم زمانبندی سوپاپ و دریچه گاز برقی، ۳ اسب بخار و ۱۰ نیوتنمتر نیروی بیشتری تولید میکند. بهطور دقیقتر، این موتور جدید ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. با وجود این تغییرات، تفاوتهای زیادی در عملکرد خودروهای همخانواده مثل ساینا، تیبا و کوییک مشاهده نمیشود و این بهروزرسانیها تأثیر چشمگیری بر شتاب، سرعت یا مصرف سوخت ندارد.
سهند پارس خودرو از یک گیربکس دستی ۵ سرعته بهره میبرد که توان موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند. این سدان کوچک با وزن ۱.۱ تن قادر است در ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت این خودرو حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در شرایط بهینه، میتواند پیمایشی معادل ۵۸۰ کیلومتر را برای راننده فراهم کند. علاوه بر این، پارس خودرو قصد دارد نسخهای از سهند را با گیربکس CVT نیز عرضه کند تا مصرف سوخت و عملکرد خودرو را بهبود بخشد.

طراحی ظاهری
سهند پارس خودرو بر پایه پلتفرم X200 ساخته شده است که پیشتر در مدلهای تیبا، ساینا و کوییک نیز استفاده میشد. به همین دلیل، نمیتوان انتظار داشت که سهند S خودرویی کاملاً نوین و انقلابی باشد. با این حال، طراحی ظاهری این مدل نسبت به ساینا S تغییرات قابل توجهی داشته و بهبودهایی در نمای جلو و عقب مشاهده میشود که به آن ظاهری جذابتر بخشیده است.
در قسمت جلو، جلوپنجره با رنگ مشکی و طرح لوزی شکل که توسط یک قاب کرومی احاطه شده، بهطور چشمگیری خودنمایی میکند. این طراحی مدرن در کنار دو چراغ کشیده در طرفین جلوپنجره، جلوهای اسپرت و شیک به سهند S بخشیده است. همچنین، مهشکنهای چهارگوش و سپر جدید با حجمپردازیهای جذاب روی کاپوت، به طرز موثری به طراحی این خودرو حالتی جوانپسند و داینامیک دادهاند که آن را از مدلهای پیشین متمایز میکند. این تغییرات بهوضوح نشاندهنده تلاش پارس خودرو برای ایجاد طراحی بهروزتر و جذابتر برای این خودرو است.

کابین
کابین سهند پارس خودرو نسبت به ساینا بهبودهای چشمگیری داشته و طراحی جدیدتر و مدرنتری را ارائه میدهد. این تغییرات نمای بهروزتری نسبت به داشبوردهای ساینا و کوییک فراهم کردهاند، اما به دلیل ماهیت اقتصادی سهند S، متریال بهکار رفته در آن از کیفیت بالایی برخوردار نیست. علیرغم اینکه کیلومترشمار این خودرو همچنان آنالوگ و عقربهای است، طراحی گرافیکی آن اسپرت و جذاب است. همچنین، فرمان سهند پارس خودرو به شکل دیکات طراحی شده که به ظاهری اسپرت و مدرنتر برای کابین اضافه میکند.
سهند پارس خودرو در دو تیپ S و G عرضه خواهد شد که از نظر طراحی داخلی تفاوتهایی با یکدیگر دارند. تیپ S بهعنوان نسخه پایه این خودرو، با صندلیهای پارچهای و داشبورد و رودریهای تکرنگ عرضه میشود، که تأکید بیشتری بر سادگی و مقرونبهصرفه بودن دارد. در مقابل، تیپ G دارای ویژگیهای بهتری در طراحی داخلی و متریال استفاده شده است، بهویژه در قسمتهای جزئی مانند پوششهای داخلی و تزئینات. این تفاوتها میتواند گزینههای مختلفی را برای خریداران با نیازها و سلیقههای متفاوت فراهم کند.
امکانات سهند
در سهند امکاناتی چون کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه نیمهاتوماتیک، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، دیلایت، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، فرمان دیکات، صندلی پارچهای، ایزوفیکس، آینه جانبی برقی و سنسور دنده عقب ارائه میشود. این امکانات بهطور کلی ویژگیهای پایه و ایمنی را فراهم میکنند.
در نسخه G، بهطور قابل توجهی امکانات بیشتری در دسترس قرار میگیرد. این مدل شامل دکمههای کنترلی روی فرمان، صندلیهای ترکیبی چرمی و پارچهای، تریم داخلی دو رنگ، گرمکن آینه بغل، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، دو بلندگوی عقب و آنتن کوسهای است. این آپشنها باعث افزایش راحتی و جذابیت در این مدل نسبت به نسخه S میشوند و آن را به گزینهای جذابتر تبدیل میکنند.
نظر شما چیست؟