مثبت خودرو: شاهین G دنده ای ، سدان جدید و جمعوجور گروه خودروسازی سایپا، برای نخستین بار در سال 1397 در نمایشگاه خودروی شیراز معرفی شد. این خودرو که ابتدا با نام «رهام» (پروژه SP100) شناخته میشد، در زمستان 1398 به پیشنهاد یکی از فعالان محیط زیست و با هدف حمایت از پرنده ایرانی شاهین، نام خود را تغییر داد. این تغییر نام با موافقت سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل وقت سایپا، انجام شد.
طراحی ظاهری شاهین
شاهین در مقایسه با محصولات پیشین سایپا مانند پراید و تیبا، از طراحی ظاهری بهروزتر و جذابتری برخوردار است. نمای جلوی خودرو با خطوط نرم و طراحی حجیم، جلوهای مدرن ایجاد کرده است. چراغهای بزرگ، جلوپنجره وسیع و ارتفاع مناسب دماغه، همگی بر جذابیت این نما افزودهاند.
در نمای جانبی، خطوطی نرم و هماهنگ از جلو تا عقب خودرو کشیده شدهاند که طراحی یکپارچهای ایجاد کرده است. با این وجود، استفاده از رینگهای 15 اینچی کوچک و ارتفاع بیش از حد بخش عقب، ممکن است برای برخی کاربران نکتهای منفی باشد.
نمای عقب خودرو با طراحی خطوط تیزتر و چراغهای دو تکه همراه است. هرچند این بخش تفاوتهایی با نمای جلویی دارد، اما همچنان زیبا به نظر میرسد. طراحی گرافیکی چراغهای عقب، بهویژه در شب، جلوه خاصی به خودرو میبخشد.
کابین
کابین شاهین G دنده ای در هر دو نسخه دندهای و اتوماتیک طراحی مناسبی دارد، اما کیفیت مواد بهکاررفته در آن جای انتقاد دارد. استفاده از پلاستیکهای خشک با کیفیت پایین، در تضاد با قیمت خودرو قرار دارد و تفاوت محسوسی با مدلهای ارزانتر مانند تیبا و ساینا ندارد.
فرمان خودرو سهشاخه بوده و مجهز به کلیدهای کنترلی است، اما قابلیت کروز کنترل در آن وجود ندارد. در کنسول میانی داشبورد، یک نمایشگر باکیفیت برای سیستم مولتیمدیا و ناوبری قرار گرفته و در زیر آن، پنل تهویه مطبوع تکمنطقهای تعبیه شده است.
فضای کابین، چه در ردیف جلو و چه در ردیف عقب، برای سرنشینان مناسب و جادارتر از خودروهایی مانند دنا است. با این حال، نبود زیرآرنجی در ردیف عقب و فقدان دسترسی مستقیم به صندوق از جمله نقاط ضعف آن به شمار میآید.
مشخصات فنی شاهین
شاهین G دنده ای مجهز به یک موتور 1.6 لیتری بنزینی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است که قادر به تولید 115 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 147 نیوتنمتر گشتاور در 4000 دور در دقیقه است. این خودرو نیروی خود را از طریق گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا صد شاهین 13 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است. وزن این خودرو 1320 کیلوگرم بوده و با طول 4446 میلیمتر، عرض 1771 میلیمتر و ارتفاع 1490 میلیمتر طراحی شده است. فاصله محوری آن 2650 میلیمتر است و از رینگهای 15 اینچی بهره میبرد.
شاهین با طراحی ظاهری مدرن و فضای داخلی مناسب، نسبت به دیگر محصولات سایپا پیشرفت محسوسی داشته است. اما کیفیت پایین مواد داخلی و برخی کمبودهای تجهیزاتی میتواند بر جذابیت کلی آن برای کاربران تأثیر منفی بگذارد.
آپشنها و امکانات
شاهین G دندهای به مجموعهای از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است که شامل سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، چراغهای دیلایت، سیستم روشنایی خودکار (اتولایت)، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم نویگیشن، دوربین عقب، نشانگر تعویض دنده، دو ایربگ، سیستم ورود بدون کلید (کیلس)، تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف میشود.
از تابستان ۱۴۰۲، برای رعایت استانداردهای ۸۵گانه، امکاناتی نظیر کنترل ایستایی در سربالایی (HSA)، کنترل کشش (TCS) و کنترل پایداری (ESP) به تجهیزات شاهین اضافه شد.
با این حال، در مدل GL شاهین، سانروف از فهرست امکانات حذف شده است.
نسخههای اتوماتیک و پلاس شاهین نیز در مقایسه با مدل دندهای، از امکانات بیشتری بهره میبرند که تجربه کاربری بهتری را ارائه میدهند.
نظر شما چیست؟