به گزارش مثبت خودرو، خودروی ری را بهعنوان نخستین تلاش ایرانخودرو در تولید کراساوورهای شهری، با ترکیبی از طراحی مدرن، امکانات پیشرفته و قیمتگذاری رقابتی، گام جدیدی در صنعت خودروسازی داخلی محسوب میشود. این خودرو، که در دو نسخه با موتورهای متفاوت عرضه میشود، هدف اصلی خود را جذب مصرفکنندگان داخلی و کاهش وابستگی به واردات تعیین کرده است. با این حال، بررسی دقیقتر ریرا نشان میدهد که این خودرو در کنار مزایای خود، چالشهایی نیز برای تأمین انتظارات بازار دارد.
مشخصات فنی ری را
ری را در نسخه پایه به موتور ۱.۶ لیتری +TU5 مجهزبود که توان تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتونمتر گشتاور را داشت. این موتور که پیشتر در بسیاری از محصولات ایرانخودرو استفاده شده، به دلیل مصرف سوخت اقتصادی و تعمیر و نگهداری ساده، انتخابی مناسب برای رانندگی شهری محسوب میشود. اما ایران خودرو در نهایت در نسخه پیشرفتهتر، از موتور EF7P توربوشارژ استفاده شده که با تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتونمتر گشتاور، عملکرد بهتری در مسیرهای جادهای و پرشیب ارائه میدهد.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو، ضمن افزایش راحتی رانندگی، در نسخه توربوشارژ هماهنگی بیشتری با موتور داشته و شتابگیری بهتری فراهم میکند. وزن خودرو که در حدود ۱۴۲۵ کیلوگرم است، به همراه دیفرانسیل جلو، پایداری مناسبی در شرایط مختلف جادهای ایجاد میکند، اما برای یک کراساوور خانوادگی، میتوان انتظار سیستم چهارچرخ متحرک را داشت که در این مدل ارائه نشده است.
طراحی ری را
در نمای ظاهری ریرا، بهوضوح تأثیرپذیری از خودروهای شناختهشدهای همچون پژو ۲۰۰۸ و هیوندای سانتافه مشهود است. نمای جلوی خودرو با جلوپنجره بزرگ و چراغهای کشیده، حس قدرت و پویایی را القا میکند، در حالی که در بخش عقب، طراحی چراغها و قاب مشکی رنگ، ترکیبی از زیبایی و اقتصادی بودن را ارائه میدهد. با این حال، برخی عناصر طراحی، همچون حجم زیاد پلاستیک در قسمتهای پایین بدنه و چرخهای ۱۵ پره، با انتقادهایی روبهرو شده است.
نمای جانبی خودرو، با خطوط ساده و حجمی نرم، حالتی اسپرت و مدرن دارد. سقف و ستونها با رنگ متضاد تزئین شدهاند که به جذابیت بصری افزوده است. با وجود این، به دلیل استفاده از برخی مواد ارزانتر، انتظار میرود در نسخههای بهروزرسانیشده، کیفیت طراحی ارتقا یابد.
کابین
در داخل کابین ریرا، شاهد یکی از برجستهترین نقاط قوت این خودرو هستیم. استفاده از دو نمایشگر ۱۲ اینچی برای صفحه آمپر دیجیتال و سیستم سرگرمی، فضای مدرن و کاربردی را فراهم کرده است که در این بازه قیمتی، کمتر در خودروهای داخلی دیده میشود. طراحی فرمان دو پره و استفاده از چرم مصنوعی با دوختهای دقیق، حس لوکستری به خودرو بخشیده، اگرچه بخشهایی از داشبورد همچنان از پلاستیک خشک ساخته شده است.
آپشنهای رفاهی و ایمنی این خودرو شامل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم کنترل کشش و چهار ایربگ میشود که برای یک کراساوور در این بازه قیمتی، امکانات قابل توجهی هستند.
قیمتگذاری و جایگاه بازار
ایرانخودرو، قیمت ریرا را در کارخانه ۹۷۵ میلیون تومان اعلام کرده است، اما با در نظر گرفتن هزینههای جانبی، قیمت نهایی این خودرو به حدود ۱.۲ میلیارد تومان میرسد. این قیمتگذاری، ریرا را در بازه رقابتی با کراساوورهای چینی و حتی برخی مدلهای وارداتی قرار داده است. با وجود امکانات مناسب و طراحی مدرن، موفقیت این خودرو در بازار بستگی زیادی به بهبود کیفیت مونتاژ و خدمات پس از فروش دارد.
ریرا بهعنوان نخستین کراساوور داخلی، نمادی از پیشرفتهای ایرانخودرو در حوزه طراحی و تولید است. اگرچه این خودرو نقاط ضعفی همچون کیفیت برخی مواد داخلی و نبود نسخههای چهارچرخ متحرک دارد، اما با توجه به امکانات رفاهی، طراحی مدرن و قیمت رقابتی، میتواند گزینهای مناسب برای خریداران داخلی باشد که به دنبال خودرویی ملی با تکنولوژی بهروز هستند. با این حال، آینده این خودرو در بازار، به توانایی ایرانخودرو در رفع نواقص و ارائه خدمات پس از فروش مناسب وابسته است.
ea9ysn