مثبت خودرو؛ تارا اتوماتیک یکی از محصولات صنعت خودروی ایران است که در دوره تحریمهای سخت به بازار عرضه شد. پس از امضای برجام، ایرانخودرو همکاریهایی را با شرکتهای خارجی آغاز کرد و از جمله پروژههای آن، تولید پژو 301 بر اساس پلتفرم FP1 بود. با این حال، پس از بازگشت تحریمها و خروج شرکای خارجی، این پروژه متوقف شد. اما ایرانخودرو با تغییرات و بهینهسازی پلتفرم FP1، به پلتفرم ملی IKP1 دست یافت و محصولی جدید به نام تارا تولید کرد که میتوان آن را نسخه ایرانی پژو 301 دانست.
مشخصات فنی تارا اتوماتیک
تارا اتوماتیک بهعنوان یک سدان خانوادگی بر اساس طراحی پژو 301 توسعه یافته است و دارای مشخصات زیر است:
– حداکثر سرعت: 190 کیلومتر بر ساعت
– مصرف سوخت ترکیبی: 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر
-حجم موتور: 1587 سیسی
ایرانخودرو تارا V4 از یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با کد TU5 پلاس بهره میبرد. این موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ قادر است ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. قدرت تولیدشده از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
در محور جلوی تارا اتوماتیک از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده شده که به پایداری و کنترل بهتر خودرو کمک میکند. در محور عقب نیز سیستم تعلیق توییست بیم تعبیه شده که با طراحی ساده و کارآمد خود، هزینههای تولید و نگهداری را کاهش میدهد.
این ترکیب از موتور، گیربکس و سیستم تعلیق، تارا V4 را به گزینهای مناسب برای استفاده روزمره و رانندگی خانوادگی تبدیل کرده است. این خودرو با ارائه شتاب و کشش کافی، در کنار راحتی سواری، نیازهای کاربران را بهخوبی برآورده میکند.
این خودرو، اگرچه ویژگیهای شگفتانگیزی ندارد، اما حداقلهای لازم برای یک خودروی اقتصادی را ارائه میدهد. شتاب و کشش کافی، فضای کابین مناسب و امکاناتی همچون نمایشگر مرکزی و فرمان D-CUT، از جمله نقاط قوت آن محسوب میشوند.
کابین
طراحی داخلی تارا شباهت زیادی به پژو 301 دارد که شاید برای محصولی با عنوان «خودروی ملی» جذاب نباشد. با این حال، این کپیبرداری مزایایی نیز دارد؛ طراحی داشبورد 301، با ارگونومی و زیبایی مطلوب، حس خوبی به راننده القا میکند. با توجه به طراحی متمایز بدنه تارا، انتظار میرفت فضای داخلی نیز شخصیت مستقلی داشته باشد، اما این تغییرات در کابین به اندازه کافی اعمال نشدهاند.
با این وجود، این شباهت را نمیتوان کاملاً نکتهای منفی دانست. در واقع، طراحی قرضگرفته از پژو 301 به دلیل ارگونومی مناسب و زیبایی سادهاش، از یک طراحی ناموفق و بومیشده بهتر است. داشبورد 301، بهویژه برای کابینی با اهداف اقتصادی، حس نظم و کاربردی بودن را به سرنشینان القا میکند.

طراحی ظاهری
از نظر طراحی بیرونی، هرچند ناهماهنگیهایی در خطوط چراغها و بدنه دیده میشود، اما این تغییرات نسبت به ظاهر تکراری خودروهایی مانند دنا و خانواده 405، برای بسیاری از مشتریان خوشایند است.
با افزایش قیمت خودرو و نوسانات ارزی، تارا اتوماتیک بهعنوان یک خودروی میانرده با امکانات مناسب، جایگاه قابل قبولی در بازار پیدا کرده است. این خودرو از نظر ایمنی نسبت به محصولات قدیمیتر ایرانخودرو، مانند خانواده 405 (شامل سمند و دنا)، وضعیت بهتری دارد.
امکانات تارا اتوماتیک
ایرانخودرو تارا V4 اتوماتیک به امکانات ایمنی و رفاهی متنوعی مجهز شده است. در بخش ایمنی، این خودرو دارای چهار کیسه هوا شامل کیسههای جلویی و جانبی است. همچنین سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ایمنی بیشتری را در شرایط رانندگی مختلف فراهم میکنند.
در بخش رفاهی، تارا اتوماتیک از سنسور نور برای روشن شدن خودکار چراغها و سنسور باران برای فعالسازی برفپاککنها بهره میبرد. این خودرو به سانروف برقی، استارت دکمهای و رینگهای آلومینیومی مجهز شده است. وجود کروز کنترل و محدودکننده سرعت نیز تجربه رانندگی راحتتری را فراهم میکند.
داخل کابین تارا، تریم داخلی از ترکیب چرم و پارچه ساخته شده و صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی و صندلی شاگرد با پشتی برقی تجهیز شدهاند. گرمکن صندلیهای جلو نیز از دیگر ویژگیهای رفاهی این خودرو است.
آینههای جانبی خودرو به صورت برقی تا میشوند و آینه وسط دارای قابلیت الکتروکرومیک برای کاهش نورهای مزاحم است. نمایشگر لمسی در کنسول میانی، دسترسی به امکانات مولتیمدیا را آسان کرده و دوربین عقب با خطوط پویای پارک، کمک بزرگی در هنگام پارک خودرو ارائه میدهد. سنسور حرکتی پا نیز امکان باز کردن درِ صندوق عقب را بدون نیاز به دست فراهم میکند.
آنتن کوسهای، فرمان کمکی برقی و رودریهای جدید نیز به طراحی و راحتی کابین اضافه کردهاند. شیشههای دودی عقب، گرافیک جدید چراغهای عقب و زیر آرنجی ردیف عقب از دیگر ویژگیهای جذاب این خودرو به شمار میروند.
از نظر تکنولوژی، تارا V4 با پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی تجربهای مدرن را برای کاربران فراهم میکند. چراغ داشبورد و آفتابگیرها نیز به زیبایی و راحتی بیشتر کابین افزودهاند.
نظر شما چیست؟