بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک + مشخصات فنی و تصاویر

دنا پلاس توربو اتوماتیک

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک + مشخصات فنی و تصاویر

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور 1.64 لیتری
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو جلو
حداکثر قدرت 150 اسب بخار
حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر
جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک
شتاب ۰ - ۱۰۰ 11 ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 0 در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.9 در ۱۰۰ کیلومتر
کلاس اتاق سدان
ابعاد بدنه 4559 * 1720 * 1460 میلی متر
فاصله محور ها 2671 میلی متر
اندازه تایر 0
حجم صندوق 0 لیتر
حجم باک 60 لیتر
وزن خودرو 1262 کیلوگرم
آلایندگی 4

به گزارش مثبت خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک در میان محصولات ایران‌خودرو جایگاهی متفاوت دارد و به‌نوعی نشان‌دهنده تلاش این خودروساز برای ایجاد تغییر در مدل‌های قدیمی خود است. هرچند این خودرو نیز از نظر طراحی چندان جدید محسوب نمی‌شود و در واقع نسخه‌ای اسپرت‌تر از دنا (که خود فیس‌لیفتی از سمند قدیمی است) به شمار می‌آید، اما می‌توان آن را نقطه عطفی در مسیر تحول خودروسازی داخلی و توجه بیشتر به نیازهای روز جامعه دانست.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

مشخصات فنی دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو دستی از موتور EF7 مجهز به توربوشارژ بهره می‌برد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مشخصات باعث شده تا نسخه توربو در مقایسه با مدل ساده ۲ ثانیه شتاب بیشتری داشته باشد، هرچند مصرف سوخت آن در مسیرهای ترکیبی ۰.۴ لیتر بیشتر است.
با گشودن درب موتور با همان پیشرانه 4 سیلندر 1.65 لیتری EF7 TC که قبلاً روی سورن توربو استفاده شده بود مواجه شدیم؛ البته خبر خوب این است که ایران‌خودرو با اصلاح برخی قسمت‌ها از جمله سیستم اینترکولر مشکلات نمونه‌های قبلی را برطرف کرده و حالا پیشرانه دنا پلاس توربو در مواجهه با افزایش حرارت موتور کمتر اسیر افت توان می‌گردد. اما مشخصات روی کاغذ دقیقاً مشابه سورن توربو است و در بهترین حالت 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور در دسترس قرار دارد که به ترتیب 35 اسب‌بخار و 58 نیوتن‌متر بیشتر از نسخه تنفس‌طبیعی است.

این اعداد به خودی خود نوید یک شتاب عالی را میدهند و جای تعجب ندارد که دنا پلاس دنده‌ای با این پیشرانه قادر است برای خودروهای هم رده و حتی گران‌تر از خود شاخ و شانه بکشد. البته نسخه اتوماتیک که از یک گیربکس 6 سرعته خودکار بهره برده، بدلیل وزن سنگین‌تر و پرت انرژی بیشتر، حدود یک ثانیه کندتر از مدل 5 سرعته دستی است و بجای 10 ثانیه (شتاب رسمی اعلامی برای مدل دنده‌ای) در 11 ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست میابد.

نسخه توربو اتوماتیک نیز از همان موتور EF7 توربوشارژ استفاده می‌کند که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده است. شتاب صفر تا صد این مدل نیم ثانیه کندتر از مدل دستی است و مصرف سوخت آن به ۸.۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

طراحی ظاهری

دنا پلاس توربو اتوماتیک ظاهری اسپرت‌تر و جسورانه‌تر نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو دارد. چراغ‌ها و جلوپنجره با طراحی تهاجمی همراه با خطوط روی سپر، نمایی مصمم و قاطع به این خودرو بخشیده‌اند.
در نمای جانبی، خط شانه‌ای از چراغ عقب تا گلگیر جلو امتداد یافته و همراه با حجم‌پردازی‌ها ظاهری عضلانی‌تر ایجاد کرده است. با این حال، طراحی قاب پنجره‌ها، به‌ویژه در قسمت عقب، اندکی ناهماهنگ به نظر می‌رسد.
نمای عقب خودرو، اگرچه با چراغ‌های بزرگ یک‌تکه ساده طراحی شده، اما هماهنگی چندانی با نمای جلویی ندارد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

فضای داخلی دنا پلاس توربو

طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به سایر تولیدات ایران‌خودرو لوکس‌تر و چشم‌نوازتر است. با این حال، در مقایسه با خودروهای روز دنیا رقابت‌پذیری بالایی ندارد. داشبورد این خودرو یادآور برخی مدل‌های قدیمی‌تر هیوندای مانند سوناتا YF است.
کابین خودرو از پلاستیک باکیفیت معمولی ساخته شده و فضای کافی برای یک خانواده پنج‌نفره دارد. بااین‌حال، فضای داخلی در مقایسه با رقبا کمی محدودتر است و فضای سر نسبت به دنا معمولی کاهش یافته است.
صندوق عقب با ظرفیت ۵۰۰ لیتر، برای حمل وسایل سفرهای خانوادگی مناسب بوده و نیاز مشتریان ایرانی را تا حد زیادی برآورده می‌کند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

آپشن‌ها و امکانات

دنا پلاس توربو اتوماتیک از زمان عرضه در سال ۱۳۹۶ تاکنون، تغییرات متعددی در آپشن‌ها و امکانات خود تجربه کرده است. مدل‌های ساده این خودرو به امکاناتی مانند سنسور عقب، چراغ روز، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، ناوبری، دوربین عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی و آینه بغل برقی مجهز هستند.
نسخه توربو دستی، علاوه بر امکانات فوق، کروز کنترل نیز دارد. در مدل توربو اتوماتیک، آپشن‌هایی مانند سنسور باران، ترمز کمکی، اتولایت، فرمان برقی، ایربگ جانبی و سانروف اضافه شده‌اند.
نسخه فول‌آپشن دنا پلاس با نام «توربو آپشنال» عرضه می‌شود و امکاناتی همچون کروز کنترل، کنترل پایداری، کنترل کشش، سنسور فشار باد تایر، نورپردازی داخلی، فرمان دی‌کات، سیستم ورود و استارت بدون کلید، و چهار ایربگ دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟